Hør dagplejernes nødråb - de kan ikke spare på børnene

De stigende priser er uholdbare for landets dagplejere. Driften af dagplejen betaler de nemlig selv, og det er blevet langt dyrere, uden at deres løn er fulgt med. Derfor har de hårdt brug for et økonomisk løft.

Der er en utrolig stor glæde ved at være sammen med børn og at følge dem - fra de er helt små, til de er tre år. For børnene er dagplejen et pragtfuldt sted at være med de små enheder og nærheden. Dagplejerne elsker deres job. Så meget, at de år efter år ligger i top i undersøgelser om arbejdsglæde blandt FOA's medlemmer.

Men lige nu overstrømmes jeg af nødråb fra dagplejere landet over. De mærker et urimelig stort og stigende pres på deres budgetter på grund af de prisstigninger, den aktuelle verdenssituation har ført med sig. Det gælder priser på el, vand, mad og varme. Samtlige udgifter er dagplejerne pressede på. For mens kommunen dækker de stigende udgifter til drift af vuggestuer og børnehaver, er det dagplejerne selv, der bekoster driften af dagplejen.

Dagplejerne driver jo deres dagtilbud fra egne hjem.

Derhjemme kan andre spare på strømmen og vandet. De kan give termostaten på radiatoren et nøk nedad. Men de kan ikke sige til børnene, at nu skal vi spare og skrue ned for varmen.

Godt nok har politikerne vedtaget at sende en varmecheck ud til nogle af de borgere, der er kommet i klemme på grund af stigende gaspriser. Hvor mange dagplejere, det kommer til gode, er uklart. Men for dagplejerne er det ikke kun dyr naturgas, der presser økonomien. Og det kørselsfradrag, Skatterådet lige har forhøjet til gavn for pendlerne, hjælper jo ikke dagplejerne.

De kan heller ikke slukke lyset. De er hjemme med børnene og bruger strøm. De vasker børnenes og deres egne hænder, de bruger vand ved bleskift, vasker op og vasker tøj.

Vedligeholdelse af indendørs- og udendørsområder er også blevet væsentlig dyrere. For eksempel vedligeholdelse af paneler, døre, dørhåndtag, sandkasse, gyngestativ og andet. Sliddet på den slags er langt større hos dem end hos andre - som en naturlig følge af børnenes leg og færden.

Mange kommuner har en kostpolitik, som lægger stor vægt på økologi - uden at økologien dog er et krav. Børnene skal have en sund og varieret kost med blandt andet fisk og grove grøntsager. Men priserne på mad er steget voldsomt, så for at spare melder flere dagplejere om, at de er begyndt at gå lidt uden om økologiske varer.

Dagplejerne gør alt, hvad de kan, for at de stigende priser ikke skal påvirke deres daglige arbejde med børnene. For det kan ikke passe, at børnene skal betale prisen - eller at dagplejerne og deres familier selv hænger på regningen for, at det er blevet dyrere at drive dagpleje.

Manglen på dagplejere er i forvejen alvorlig. Skal vi fastholde dem, vi har, og også kunne trække nye til faget, nytter det ikke, at pludseligt stigende udgifter bliver den enkelte dagplejers eget problem.

Vi har åbenlyst brug for et økonomisk løft til dagplejerne. Det må og skal politikerne på Christiansborg indse, ligesom kommunerne som dagplejernes arbejdsgivere må på banen og erkende, at vi har brug for hjælp, så de kan klare den nye økonomiske situation. For situationen, som den er nu, er komplet uholdbar.

Bragt i Avisen Danmark, den 11. maj 2022