Lukning af Daginstitutioner

Leder af Ruth Nykjær, formand

Børnehavelukninger står for døren. Det skyldes, at der ikke er børn nok. Det er ikke en rar situation. for personalet i Børnehaven Firkløveret og Børnehaven Tusindfryd i Billund kommune og Tinghøj børnehave i Varde kommune. De står for tur lige nu.

Der har I Billund kommune været stor, forældreopbakning til de to truede børnehaver. Byrådet ville på baggrund af en SWOT analyse, vælge de to børnehaver. Jeg mener ikke, at en SWOT analyse kan være baggrunden for en lukning. Der skal flere saglige argumenter til.

Alle børnehaver burde vel vurderes, ud fra de samme principper, men det kommer ikke til at ske.

I Varde har forældre og bestyrelser også reageret, men indtil nu, har man ikke kunnet fylde børnehaven i Tinghøj med børn.

Ældreplejen har stået for skud her til sommerferien. De dårlige historier fra København rykkede nærmere, men indtil nu er vi gået fri. Jeg håber og tror, at det holder, for jeg kan ikke forestille mig, at vores medlemmer vil snyde de ældre.

De ældre skal ikke blive gidsler, fordi der nogle steder findes uansvarlige medarbejdere. Jeg tror også, at ledelserne herovre har større fokus på deres medarbejdere.

Vi kan aldrig acceptere svindel med tid og opgaver. Vi har kæmpet for plejepersonalets faglighed og nu er meget af det ødelagt, fordi nogle snyder.

Jeg synes ikke, der skal være mere kontrol, men jeg synes, at borgerne skulle kende den visiterede tid, så de selv vidste hvor længe hjælperen skulle være der.

Det er dog mange år siden, at der blev gjort op med dette princip, for nu handlede det om, at man kun lige skulle udføre opgaven og så videre til næste sted.

Dagplejen i Varde er også under forandring og vi håber, at man vælger den løsning, at det bliver en stor dagpleje, i stedet for at lægge dagplejen ind under institutionerne.

Dagplejepædagogerne og dagplejerne udfører et fantastisk stykke arbejde for de børn, der har brug for mindre rammer, altså få børn sammen. Der er lavet undersøgelser på dagplejen, som viser, at det er et godt tilbud. Derfor håber vi, at dagplejen kan fortsætte. Det bliver dyrere at lægge dagplejen ind under daginstitutionerne og nogle steder, hvor de har været lagt sammen, har man valgt at tage dem tilbage igen.

Besparelserne i kommunerne i efteråret kan komme til at ramme flere offentligt ansatte, så vi får vist alle nok at se til.