Nyt fra Sundhed og service sektoren, af Louise Brandstrup

Er du handicapledsager?

Har du brug for et løntjek?

Vi får i øjeblikket mange sager om løntjek ind, og vi gør vores bedste for at komme igennem både store og små stakke af lønsedler og lommebøger.

For at sikre dig den bedste og hurtigste sagsbehandling, er det vigtigt du læser https://www.foa.dk/afdelinger/foa-sydfyn/vi-tjekker-din-loen inden du henvender dig i afdelingen.

Når vi har de rette og tilstrækkelige oplysninger, kan vi gennemføre et effektivt løntjek.

Kampagneuge 2018

I uge 46 afholder FOA den årlige kampagneuge, for FOA Sydfyn strækker det sig over ugerne 45-46-47. Her forsøger vi at besøge så mange arbejdspladser som muligt, i alle sektorer og for alle faggrupper.

Hvis du er i tvivl om vi kommer til din arbejdsplads, så hold øje med din opslagstavle, vi har nemlig sendt en plakat ud til din TR med dato og tidspunkt.

Er din arbejdsplads ikke blevet tilbudt et besøg, og du synes det kunne være interessant at vise den frem, så kontakt din TR eller afdelingen på sydfyn@foa.dk, så strikker vi det rette besøg sammen til jer.

Nyt fra Sundhed og service sektoren

• Er du ansat i en kommune som handicapledsager, vil vi meget gerne høre fra dig.
    Vi er blevet opmærksomme på, at der måske er en udfordring omkring retten til månedsløn kontra timeløn, og vil derfor gerne undersøge sagen nærmere.
    Da mange handicapledsagere har dette som en bibeskæftigelse, er det svært for os at afdække omfanget, og derfor har vi brug for jeres hjælp.
    Kontakt afdelingen på sydfyn@foa.dk

• Sektoren er efterhånden kommet godt i gang med lokallønsforhandlinger på en del arbejdspladser, og formandskabet i sektoren forsøger at deltage sammen som et team på de fleste. Det er vores ønske at få en forstærket indsats på dette område, så alle medlemmer kan opleve at have en reel mulighed for at få del i lokallønsmidler

• Måske har du oplevet at det er blevet sværere at få nye kollegaer, ledigheden blandt social- og sundhedspersonale er lav, og efterspørgslen stiger. Der er uddannet færre de sidste år, flere går til pension/efterløn, men forhåbentlig ser vi frem til en positiv ændring i dimensioneringsaftalen, som sætter rammen for antallet af elever.
    Derfor synes vi jo det er nærliggende at se på, hvordan man kan ”gøre mere med det vi har”, og her tænker vi især på deltidsudfordringen.
    De regionale og kommunale arbejdsgivere er forpligtet til at udbyde ledige timer til de eksisterende deltidsansatte medarbejdere, men meget få er klar over det. Vi har selvfølgelig gang i oplysningsarbejde, men vi opfordrer dig til at, hvis du ønsker at gå op i tid, holde øje med om din arbejdsplads slår stillinger op.
    Tag også gerne fat i din TR og få en snak om mulighederne

• FOA Forbund har gennemført en styrket indsats overfor handicaphjælpere, hvor FOA Sydfyn har spillet aktivt med. Der er afholdt en række netværksmøder, som flere andre afdelinger lader sig inspirere af. Det er vi stolte af, og lige så stolte er vi af at have en deltager med på konference om og for handicaphjælpere, under Kommunalansattes Nordiske Samarbejde, i november

• Sektorens faggrupperepræsentanter har netop været afsted til det årlige landsmøde, og der lyder gode meldinger og takter om højt fagligt niveau.
    Vi har inviteret repræsentanterne til en kop kaffe, og en snak om, hvordan vi kan implementere deres udbytte lokalt

• Husk vi holder årsmøde d. 6/11 i FOA Sydfyn – vi glæder os til at se dig.

Louise  Brandstrup
Sundhed- og Servicesektorformand