Hverdagens helte hædres

Svendborg kommunes Handicappris 2014 går til handicaphjælperne

FOA Sydfyn ønsker hjerteligt tillykke til handicaphjælperne

Svendborg Kommunes Handicappris går i 2014 til de omkring 175 handicaphjælpere, der støtter kommunens børn og voksne med væsentlige funktionsnedsættelser i at få dagligdagen til at fungere.

Det er alle de mange handicaphjælpere, der får dagligdagen til at fungere for både unge og ældre borgere med funktionsnedsættelser, som bør påskønnes.

Næstformanden i Handicaprådet, Lone Juul Stærmose, siger:
- Hjælperne er selvskrevne til prisen. De gør hver dag en vigtig indsats ude hos borgerne, og det er nok for sjældent, at de får den opmærksomhed og anerkendelse, som deres arbejde og arbejdsforhold fortjener.

Handicaprådet ønsker med prisen at sætte fokus på en vigtig indsats – helt tæt på borgerne - som sjældent får den opmærksomhed og anerkendelse, som hjælpernes arbejde og arbejdsforhold fortjener. Arbejdet som personlig handicaphjælper kræver faglighed på mange specifikke områder kombineret med en stor grad af empati og fingerspidsfornemmelse. Hertil kommer, at der er tale om privat ansættelse, meget alenearbejde og skiftende arbejdstider.

Så der er al mulig grund til at hejse flaget og få handicaphjælpernes store indsats frem i rampelyset.

Overrækkelsen af Handicapprisen finder sted ved en lille højtidelighed i Byrådssalen i starten af februar måned.

Uddrag fra artikel bragt i Fyns Amts Avis den 18. december 2018