Som forberedelse til sin rolle som social- og sundhedsassistenten Trille var skuespiller Mette Horn med social- og sundhedsassistent Mette Pedersen i en nattevagt på fødegangen på Herlev Hospital. Af personlige årsager har det ikke været muligt for Mette Pedersen selv at stille op til fotografering.
Foto: Rolf Konow/TV2

Virkelighedens Trille

Arbejdet på en fødegang er benhårdt. Men social- og sundhedsassistent Mette Pedersen har svært ved at forestille sig at skulle være nogen som helst andre steder.

”Ja, jeg er nok en Trille”, siger social- og sundhedsassistent Mette Pedersen, da journalisten stiller hende et spørgsmål, hun sikkert allerede har svaret på mange gange.

Medlemsbladet FOA SOSU besøger fødegangen på Herlev Hospital, mens TV 2’s serie ”Dag og Nat” hver uge kører over skærmen med den erfarne og omsorgsfulde social- og sundhedsassistent ”Trille” i skikkelse af Mette Horn som en af hovedpersonerne. Spørgsmålet ligger derfor lige for.

Men måske er det i virkeligheden Trille, der er Mette Pedersen og ikke omvendt? Det viser sig nemlig under interviewet, at Mette Pedersen havde skuespilleren med i en nattevagt i forbindelse med forberedelserne til serien.

Er på forkant

Vicechefjordemoder Louise Wenzel-Petersen deltager i interviewet. Hun vil sikre sig, at det bliver tydeligt, hvor vigtige social- og sundhedsassistenterne er for arbejdet på fødegangen.

Da Mette Pedersen remser sine opgaver op - med vægten på sygeplejefaglige som blodprøvetagning, måling af blodsukker, venflon og medicin, tager Louise Wenzel-Petersen over:

”Du glemmer en masse. I har barselspleje, ammevejledning, og håndterer akutte situationer både under og efter fødslen. I er sindssygt meget på forkant og kan for eksempel ofte se, om der bliver brug for at hjælpe barnet ud med en sugekop, før jordemoderen beder om det. De rutinerede social- og sundhedsassistenter kan byde ind med deres erfaring på en fødestue, hvis der står en nyuddannet jordemoder”.

”Det er jo bare dagligdagen”, indvender Mette Pedersen.

Ro i maven

Det er serviceassistenter, der tømmer fødestuer og gør dem klar igen, men Mette Pedersen begynder altid en vagt med at tjekke, at udstyret er i orden, så hun er klar, hvis der sker noget akut.

”Det er sådan noget som kuvøse, sugekopper, genoplivningsudstyr til de nyfødte og så videre. Og så går jeg en tur i medicinrummet og sørger for, at der ikke roder, og at der er fyldt op af den medicin, som jeg ved, vi får brug for. Så har jeg mere ro i maven”.

Mette Pedersen har været på fødegangen i 17 år. Hun elsker sit job, og de mange negative historier i pressen om fødeområdet både ærgrer og overrasker hende.

”Jeg tænker, ”åh nej, ikke igen - hvad er det, jeg ikke kan se?”.

De negative historier har sammen med den generelle mangel på social- og sundhedsassistenter betydet, at det er blevet svært at tiltrække ansøgere, fortæller Mette Pedersen.

”Før i tiden kunne vi have 150-170 ansøgere til en stilling. Sidst var der 7”.

Historierne i pressen handler blandt andet om travlhed blandt personalet.

”Det er rigtigt, at vi har fået mere travlt i løbet af de år, jeg har været her, men ikke hele tiden. Hvis alle fødsler falder sammen, og der er brug for kejsersnit, sugekop og så videre, må vi springe en pause over, og der er vagter, hvor jeg ikke har fået noget at spise. Men der er også vagter, hvor her er stille, og vi kan hyggesnakke i en time eller få lukket øjnene lidt”.

Forventer mere

Den øgede travlhed hænger blandt andet sammen med, at der er blevet færre senge i takt med lukningen af de mindre fødesteder, men det spiller også ind, at de fødende forventer mere, mener Mette Pedersen.

”Vi får mange telefonopkald døgnet rundt. Folk ringer, hvis de er kommet i tanke om, at de har spist et eller andet, og vil vide, om det kan skade barnet. Forleden var det en, der havde spist humus. En anden ville vide, om det kunne skade hendes ufødte barn, at hun havde været på stranden. Vi har fået et samfund, hvor alle forventer svar på alt med det samme”.

I foråret fik fødegangen et påbud fra Arbejdstilsynet på grund af manglende pauser, og man er derfor begyndt at gå mere systematisk til værks, fortæller Louise Wenzel-Petersen.

”Vi registrerer pauserne mere formelt, end vi har gjort tidligere. Hvis man har været uheldig tre vagter i træk uden pauser, er det det, man husker. Så vi har brug for at have hele billedet for at kunne arbejde systematisk med det”.

Mere ro om natten

Selvom Mette Pedersen er glad for sit arbejde, lægger hun ikke skjul på, at det indimellem kan være hårdt, at der er så meget fart på.

”Det er et benhårdt job. Både fysisk og psykisk. Der sker meget akut hele tiden. Her kan være helt stille, og så pludselig står man med liv eller død mellem hænderne”.

Af samme grund arbejder hun gerne om natten.

”Der er lige så mange fødsler, men mere ro, fordi vi kun er det personale, der er brug for. Der render ikke håndværkere rundt, og her er ikke så mange studerende”.

Kort efter FOA SOSUs besøg på fødegangen åbnede Herlev Hospital en ny fødeklinik. Her vil der være kvinder med en ukompliceret graviditet og forventet ukompliceret fødsel.

Det giver ifølge Louise Wenzel-Petersen social- og sundhedsassistenterne mulighed for indimellem at have roligere vagter uden så mange akut opståede[AL5]  situationer.

Har selv taget imod

Sammenlagt har Mette Pedersen i løbet af sine 17 år på fødegangen medvirket ved flere tusinde fødsler, eller som hun siger ”mange flere end en jordemoder kommer til i løbet af et helt arbejdsliv”.

”Der er ingen jordemoder, der føder med en kvinde, uden der står en social- og sundhedsassistent ved siden af. Uanset om hun har 25 år på bagen, så ringer hun efter assistenten, når der skal fødes”.

Enkelte gange har Mette Pedersen sågar taget imod barnet selv, hvis en kvinde har født så hurtigt, at der ikke når at komme en jordemoder til stede.

Ikke alle graviditeter ender lykkeligt, og det også er en del af Mette Pedersens hverdag at drage omsorg for forældre, der må tage hjem uden et barn. Den slags oplevelser gør ondt hver gang, fortæller hun, men det er først og fremmest de gode historier med en lykkelig slutning, der fylder hendes arbejdsliv.

”Jeg står ikke ligefrem med tårer i øjnene mere, men det er en gave hver gang”.

Eksempel på SSA-opgaver på fødegangen:

• Hente den fødende i fødemodtagelse og hjælpe hende til rette på fødestuen
  • Måle vitale værdier og være hos den fødende
  • Assistere jordemødre og læger i normale og akutte fødselsforløb
  • Vejlede om amning, mobilisering, vandladning mm.
  • Varetage overflytning til barselsgangen
  • Afholde ambulant udskrivningssamtale og dokumentere i Sundhedsplatformen.

Foruden vagterne på fødegangen har social- og sundhedsassistenterne en fast funktion i akutmodtagelsen for gravide, hvor kvinderne kommer ind med fx Utilpashed, astma, mindre liv, for højt blodtryk og mere sjældent blodpropper, trafikuheld m.m.