OK21: FOA SOSUs medlemmer sagde ja

Også blandt FOA SOSUs medlemmer blev det til et tydeligt ja til de nye overenskomster på det offentlige område.

FOA Social- og Sundhedsafdelingens medlemmer har stemt ja til de nye overenskomster på det offentlige område.

Godt halvdelen (55 procent) af FOA SOSUs medlemmer valgte at bruge deres stemme. Heraf har 71 procent sat deres kryds ved ja, mens 29 procent har stemt nej.

I FOA på landsplan satte 75,5 procent af medlemmerne kryds ud for ja.

Ser man på resultaterne for de enkelte sektorer har 74 procent af social- og sundhedshjælperne stemt ja. Blandt social- og sundhedsassistenterne er der 68 procent ja-stemmer.

Et tydeligt ja

Formand for FOA SOSU, Tina Græsted, kunne godt have ønsket sig en højere stemmeprocent, men glæder sig over, at det blev et tydeligt ja.

”Vi er ikke blinde og døve for, at nogle af vores medlemmer er skuffede og gerne havde set et endnu bedre resultat. Og det ville da også være underligt andet”, mener hun.

”Det til trods har et stort antal af vores medlemmer valgt at stemme ja. Det ser jeg som en anerkendelse af, at vores forhandlere har kæmpet hårdt for, at FOAs medlemmer skulle have nogle mærkbare forbedringer trods en begrænset økonomisk ramme”.

Lønstigning til alle

Foruden lønstigning til alle på mindst 5,02 procent over tre år fremhæver Tina Græsted blandt andet, at der med aftalerne er sat fokus på vigtige områder som vilkår for seniorer, social- og sundhedshjælperes kompetencer og karriereveje samt anvendelse af social-og sundhedsassistenternes kompetencer i regionen.

”Nu gælder det for fagforeningen om at få de gyldne løfter omsat til gavn for medlemmerne. De generelle lønstigninger kommer automatisk, mens det på de blødere områder kræver en indsats at få aftalerne rullet helt ud på de enkelte arbejdspladser. Det arbejde kan vi gå i gang med nu”, siger Tina Græsted.