Levende reklamesøjler

Mads Alslev Jürgensen og Malik Kallio har som ungdommens repræsentanter i FOAs hovedbestyrelse sagt ja til en lille snak om fag og fagforening i et ungdomsperspektiv.

Mads Alslev Jürgensen og Malik Kallio er forskellige gemytter med forskellige uddannelser og arbejdspladser, men fælles for dem er, at de er unge og engagerede i både fag og fagforening.

Mads taler gerne og længe, mens Malik er lidt mere tilbageholdende, men trykker man på knappen fag eller fagpolitik, lyser engagementet ud af dem begge. Et engagement som de blandt andet får afløb for i FOA Ungdom og FOAs Hovedbestyrelse.

Væltede ind i det

Mads Aslev Jürgensen, der er social- og sundhedsassistent, ”væltede” med egne ord ind i det fagpolitiske arbejde.

”Jeg fik en mail fra FOA med en invitation til et ”meningsdannerkursus”. Jeg anede ikke, hvad det var og troede, det handlede om, hvordan jeg kunne være med til at forbedre trivslen på arbejdspladsen. Men det viste sig, at vi skulle lære at blande os i den offentlige debat og blandt andet skrive et læserbrev til Politiken”, griner han.

Efter meningsdannerkurset kom opfordringen til at blive en del af FOA Ungdom, der er et fællesskab for FOA-medlemmer under 31 år.

”Det var først dér, jeg fandt ud af, hvad en fagforening også er – at det handler om fællesskab og netværk”.

De unge skal kunne genkende sig selv

Social- og sundhedshjælper Malik Kallio fandt vej til FOA Ungdom via en opfordring fra en kollega. ”Hun syntes, jeg var veltalende og stod op for faget, og i FOA Ungdom mødte jeg andre unge, der gjorde det samme”, fortæller han.

Malik er sammen med Mads valgt som FOA Ungdoms repræsentanter til FOAs hovedbestyrelse. De mener begge, at det er nødvendigt med flere unge på poster i fagbevægelsen, hvis man vil tiltrække flere unge medlemmer.

”Vi har fået et mig-samfund, og de unge aner ikke, hvad en fagforening er, og hvad det indebærer at være med i det fællesskab”, mener Mads.

”Hvis vi skal kunne tiltrække flere unge til fagbevægelsen, skal de have nogen, de kan genkende sig selv i - også når der bliver holdt taler fra et podie på Rådhuspladsen. De skal kunne se, at der er mennesker i fagbevægelsen på alder med dem selv”.

Tre generationer

Mens Mads Alslev Jürgensen med sine 30 år kun har et halvt år tilbage, før han falder for aldersgrænsen i FOA Ungdom, kan Malik Kallio kalde sig ung 6 år endnu. Han deler FOA op i tre ”generationer”:

”Der er ”voksen-FOA” og ”børne-FOA”, og så os i FOA-ungdom, der er en slags ”storesøster-FOA”, siger Malik, der gerne ser. At der kommer flere storesøstre ind i FOA-familien.

”Man kan vade lige ind fra gaden og komme med i FOA-ungdom. Alle er velkomne, og man kan være så aktiv, som man har lyst og tid til. Man behøver ikke at være en af dem, der stiller sig op og udtaler sig offentligt, men kan holde sig i baggrunden og måske være med til at planlægge vores aktiviteter eller stå for vores hjemmeside”, fortæller han.

Selv er Malik en af dem, der gerne stiller sig offentligt frem. Og han gør det ikke kun for at fortælle om fællesskabet i FOA Ungdom, men også for i det hele taget at øge unges interesse for en social- og sundhedsuddannelse.

”Jeg elsker mit job, og der går ikke en eneste dag, hvor jeg ikke er glad for at skulle på arbejde”, erklærer Malik, der er ansat på Plejecenter Baunehøj i Lyngby.

Flere mænd

Mads Alslev Jürgensen er ansat på et bosted for tidligere hjemløse og stadig aktive misbrugere i København, og det taler han glad og gerne om, hvor som helst han kan komme til det.

”Jeg kan rigtig godt lide at fortælle om, hvad man også kan bruge det her fag til og måske på den måde få flere til at tage uddannelsen. Jeg synes ikke, skolerne har været gode nok til at formidle arbejdsområdets bredde”.

Flere af de unge, Mads og Malik gerne vil tiltrække til faget, må meget gerne være mænd, erklærer de.

”Kigger man på billederne på SUSU H’s hjemmeside, finder man ét billede af en mand. Jeg ville gerne undgå at tænke i kønskasser, men vi har brug for at få et skud maskulinitet ind i vores kampagner, når vi promoverer faget”, siger Mads Aslev Jürgensen.

”Men vi skal huske at fortælle, at det også kan være maskulint at have bløde værdier”, tilføjer han.

Fakta om FOA Ungdom

Hvis du som Mads og Malik har lyst til at arbejde med fag og fagforening på en ny måde og i et fællesskab med andre unge FOA-medlemmer, kan du blive en aktiv del af FOA Ungdom, hvis du er under 31 år.

Du er velkommen til at ringe til enten Mads på tlf. 4124 0537 eller Malik på tlf. 3164 4418, hvis du vil vide mere.