"Man må hjælpe, hvor man kan"

Social- og Sundhedshjælper Joan Henriksen, Hvidovre, er en af de mange ildsjæle, der gør en forskel under coronaepidemien.

”Man kan ikke være inden for sundhedsområdet, hvis man ikke giver lidt mere af sig selv”.

Social- og sundhedshjælper i Hjemmeplejen Vest Hvidovre Joan Henriksen har aldrig holdt sig tilbage fra at give af sig selv, når der var borgere, der havde brug for ekstra omsorg. Under coronaepidemien deler hun ud af sin tid.

Hjemmeplejen i Hvidovre forsøger at bruge vikarer så lidt som muligt for at minimere antallet af forskellige medarbejdere, der skal ind hos borgerne, men uden at det går ud over de ydelser, borgerne skal have. Og Joan Henriksen er en af dem, der gerne gør en ekstra indsats for at fylde hullet efter vikarerne.

Oplever borgerne på en anden måde

Joan Henriksen arbejder normalt i dagvagt, men springer gerne til i en aftenvagt, når der er brug for det. Det samme gør hendes voksne børn, der stiller op, så Joan Henriksens datter på 13 år ikke skal være alene.

”Jeg synes, man er nødt til at hjælpe, hvor man kan”, siger Joan Henriksen, der desuden oplever, at det er rart at få et indblik i arbejdet som aftenvagt.

”Man oplever borgerne på en anden måde, og det er godt at se det sammenhold, der er blandt aftenvagterne. De er gode til lige at ringe til hinanden for at sparre og høre, om der er nogen, der mangler hjælp”.

Større smitterisiko

Med flere vagter end normalt er Joan Henriksen i teorien udsat for en større smitterisiko, men det bekymrer hende ikke.

”Vi tager jo de forholdsregler, vi gør normalt, og spritter af når vi går ind og ud. Risikoen for smitte er ikke noget, jeg tænker særlig meget over”.
Og det gør flertallet af borgerne heller ikke, mener hun.

”Der er en enkelt, der har bedt om, at vi kun kommer en ad gangen, men jeg synes ikke borgerne virker utrygge ellers”.

Afspadsering kan vente

Joan Henriksen vil helst have de ekstra vagter som afspadsering frem for at få dem udbetalt, men hvornår det bliver, bekymrer hun sig ikke om.

”Det finder vi ud af. Jeg kan godt vente flere måneder, hvis det er det, der er brug for”.

Fagforeningen anbefaler medlemmerne at dokumentere alt over- og merarbejde, så der efterfølgende kan følges op på, om man har fået det, man har krav.