Fødegang vinder pris for godt arbejdsmiljø

Fødeafsnittet på Hvidovre Hospital har vundet Arbejdsmiljøprisen 2019 for at have arbejdet målrettet på at løfte arbejdsmiljøet for nyuddannede jordemødre. Snart kommer turen til afsnittets social- og sundhedsassistenter, fortæller tillidsrepræsentant Anita Slovic.

Fødeafsnittet på Hvidovre Hospital har netop modtaget Arbejdsmiljøprisen 2019 i kategorien unges og nyansattes arbejdsmiljø.

Prisen er givet for et mentorprogram til nyansatte jordemødre, som de 16 social- og sundhedsassistenter på afdelingen ikke er en del af, men stoltheden deler de, forsikrer tillidsrepræsentant Anita Slovic.

”Her står vi sammen og løfter i flok – det er derfor, det er sådan en god arbejdsplads”, forklarer hun.

Problemer med fastholdelse

Det var problemer med at fastholde nyansatte jordemødre, der fik afdelingen, der er Danmarks største fødeafdeling, til at udvikle mentorprogrammet.

Programmet giver de nyansatte og nyuddannede en måneds systematisk introduktion, hvor de har følgevagter med en erfaren jordemoder, som fungerer som mentor.

Ifølge Anita Slovic vil noget tilsvarende være relevant for nyansatte social- og sundhedsassistenter.

”Vi har ikke svært ved at tiltrække social- og sundhedsassistenter, men vi kan have svært ved at fastholde dem. Det kommer bag på mange, hvor hårdt her kan være. På en travl vagt går vi 7-8 kilometer, og det kan være angstprovokerende for en ny, når noget går galt. Derfor vil vi gerne lave et program, hvor man kommer igennem alle situationer sammen med en mentor, inden man bliver sluppet løs og skal stå helt på egne ben”, forklarer hun.

Bager boller om natten

Men allerede nu – mentorprogram eller ej – er fødeafdelingen ifølge Anita Slovic en fantastisk arbejdsplads, også for social- og sundhedsassistenter.

”På andre fødegange udfører social- og sundhedsassistenterne efterhånden kun praktiske opgaver, men her får vi flere og flere opgaver, tager blodprøver, lægger drop og så videre”.

”Vi er med til alle fødsler, og fordi de situationer, vi står i, ofte er så voldsomme, er vi meget tætte med vores kolleger. Hvis man kan se, at en kollega har brug for et kram, er det lige meget, om det er en afdelingsjordemoder eller en social- og sundhedsassistent. Når her ikke er fødsler, hygger vi sammen og ser tv, og hver nat bager vi boller. Det her er simpelthen verdens bedste arbejdsplads”.