Steffanie Hansen og Cecilie Lagerbond var til deres første 1. maj i fagforeningen
Foto: Mark Knudsen/Monsun

Den første 1. maj

Fagforeningens fejring af 1. maj dannede en festlig ramme om et hold elevers undervisning i ”et sundt arbejdsliv”.

Et hold elever fra Grundforløb 2 på SOSU H fik den 1. maj en alternativ skoledag, da de deltog i fagforeningens fejring af 1. maj i teltet i gården på Godthåbsvej.

Det var deres underviser Stine Prammann, der havde fået ideen om at tage eleverne med til fejringen, da 1. maj faldt sammen med den sidste dags undervisning på modulet ”et sundt arbejdsliv”.

”På modulet taler vi om alt det, der kan påvirke arbejdslivet – stress, fysiske påvirkninger osv., og vi taler om fagforeningernes rolle og om, hvad det er, FOA kæmper for. Det er den fedeste måde at undervise på at komme ud og mærke virkeligheden i stedet for kun at læse om den i bøgerne”, mener Stine Pramman.

”Jeg syntes det var en god anledning til at komme og høre de forskellige talere og få uddybet FOAs mærkesager, og så opfylder vi samtidig kravet om bevægelse i undervisningen, når vi går med i demonstrationen fra Frederiksberg til Fælledparken”.

Eleverne har meget forskellige forudsætninger, hvad angår viden om fagbevægelsen, tilføjer hun.

”Den yngste er 16 år og kommer lige fra folkeskolen, og den ældste er 57 og har været tillidsrepræsentant. Nogle har været med i Fælledparken før, andre har ikke”.

Fik et godt indblik

To af de deltagende elever var Stefanie Hansen og Cecilie Lagerbond, For dem begge var dagen deres første 1. maj.

”Vi har lært meget om, hvad vi kan bruge en fagforening til. Her er en virkelig god stemning, og det virker som om, her er et godt sammenhold”, siger Cecilie Lagerbond og bakkes op af Steffanie Hansen:

”Jeg vil helt klart overveje at melde mig ind”.