Distanceledelse kræver også noget af medarbejderne

Det tager længere tid at lære hinanden at kende, når man ikke går sammen til hverdag, siger funktionsleder i RHR, Pernille Kromann Sams.

”Tiden arbejder for os”.

Funktionschef i RHR (Regionens Hjælperordning for Respiratorbrugere), Pernille Kromann Sams, er fortrøstningsfuld, selvom hun anerkender, at ikke alt er på plads efter regionens hjemtagelse af respirationshjælperne i oktober 2016.

”Det er en stor kulturforandringsproces at gå fra at være vikar i en privat virksomhed til at være ansat i en politisk styret organisation med de rammer, der følger med”, mener hun.

”Samtidig har vi den udfordring, at ledelse skal foregå på distancen. Det kræver noget af ledelsen, men det kræver også noget af medarbejderne, der skal være åbne og kommunikerende, hvis ledelsen skal kunne have fingeren på pulsen i forhold til, hvad der foregår ude i brugernes hjem”.

Heldigvis er der meget at bygge på, mener Penille Kromann Sams, der tror på, at udfordringerne i samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere bliver færre i 2019.

”Vi arbejder jo mod det samme mål, en stabil og god hverdag for brugere og ansatte. Jeg synes, at vi har en helt fantastisk og unik arbejdsplads, hvor vi kan noget helt særligt og gør en kæmpe forskel for brugerne. Vi bliver ikke ramt af besparelser, for vi skal være der, og vi har ikke ret meget udskiftning i personalet og ingen problemer med at rekruttere. Men hvor der er mennesker, vil der kunne ske fejl, så vi bliver nok aldrig fejlfrie”.

Læs også: Brandslukkere og ildsjæle