Undgår massefyringer, men ikke deres konsekvenser

Kun få af FOA Social- og Sundhedsafdelingens medlemmer på Region Hovedstadens arbejdspladser mister deres job som følge af de aktuelle besparelser i budgettet. Men ingen vil kunne undgå at mærke konsekvenserne af besparelserne, mener faglig sekretær Eva d’Artibale Lorenzen

Regionerne skal næste år finde besparelser for lidt over en milliard kroner.

Alene i Region Hovedstaden skal der spares 434 millioner kroner, og regionen har derfor varslet massefyringer.

Selvom faglig sekretær Eva Lorenzen glæder sig over, at fyringerne kun i begrænset omfang rammer FOA Social- og Sundhedsafdelingens medlemmer, er der langt fra grund til fejring, mener hun.

”For de tre medlemmer, det går ud over, er det en katastrofe, og dem hjælper det ikke, at eksempelvis vores kolleger i HK rammes langt hårdere. Og selvom fyringerne rammer andre steder, kommer både alle faggrupper jo i høj grad til at mærke dem”, mener hun.

Vil ramme arbejdsmiljø og patienter

”I forvejen er der skåret så langt ind til benet, at der ikke er flere opgaver, der kan barberes væk. Det betyder, at de medarbejdere, der bliver tilbage, skal løbe endnu hurtigere, og det kan ikke undgå at komme til at gå ud over både arbejdsmiljøet og pleje og behandling af patienterne”, siger Eva D’Artibale Lorenzen, der dog langt fra er overrasket over de omfattende besparelser.

”Dem er vi jo efterhånden vant til, og som offentligt ansatte kender vi jo præmissen. Men jeg savner, at region og regering løfter sig lidt op i helikopteren og finder ud af, hvilke opgaver de gerne vil have løst på hvilket niveau i stedet for at lægge det ud til de enkelte afdelinger at spare en specifik pose penge”.