Camilla Pedersen

Tillidsrepræsentant Camilla Pedersen, 27 år, er kandidat til bestyrelsen i FOA Social- og Sundhedsafdelingen

Vores velfærdssamfund er under pres. Hvert år kommer der flere ældre, men ikke flere penge. Og ansvaret for at holde det hele kørende er overladt til os. Politikerne opfinder hele tiden nye tiltag, som skal forbedre servicen. Men pengene følger ikke med. Det er demotiverende, frustrerende og urimeligt. Det kan ikke forsætte på den måde.

Politikerne har travlt med at tale om borgernes og patienternes ve og vel. Men der er ingen, der taler om vores arbejdsmiljø. Det handler om ”kerneopgaven” påpeger de, når vi gør indsigelser overfor urimelighederne ved, at vi igen skal løbe hurtigere. Virkeligheden er bare den, at knækker vi, så knækker velfærdssamfundet også.

Heldigvis, er det ikke så nemt at knække vores fællesskab. Det blev tydeligere end nogensinde før under sidste overenskomstforhandling. Når vi står sammen, så er vi stærke og kan samle opbakning.

Når vi deler vores lønsedler på Facebook, er danskerne på ingen måde i tvivl. De synes, vi fortjener mere i løn. Når vi mødes til demonstrationer bliver det tydeligt, hvor mange borgere de lægger sig ud med, hvis de lægger sig ud med os.  Når vi for alvor siger fra, så kan det høres i byrådssalene, til regionsmøderne og på Christiansborg.

Kære kollegaer. Jeg stiller op til bestyrelsen, fordi der ikke er nogen andre, jeg hellere vil repræsentere og arbejde sammen med end netop jer. Jeg har været politisk aktiv, siden jeg var 14 år, og siden jeg startede på min uddannelse, har jeg været fagligt aktiv. For mig er det en ære og et kald at tale kollegaernes sag, uanset om det er på arbejdspladsen, i FOA eller i medierne.

Min erfaring fra både det politiske og faglige arbejde, tror jeg på, kan bidrage til bestyrelsesarbejdet med nye bud på, hvordan vi kan styrke og nytænke vores arbejde. Uanset om det handler om arrangementer for medlemmerne, vores kommunikation internt og eksternt, eller om hvordan vi gør vores indflydelse gældende overfor politikerne.

Vores fællesskab er noget af de allerbedste, jeg har oplevet. Jeg elsker at være lokal tillidsrepræsentant. Både fordi jeg kan medvirke til at finde ideer til at forbedre arbejdspladsen, og ikke mindst, fordi jeg kan hjælpe mine kollegaer med at finde løsninger på netop deres problemer.

Men jeg sidder tilbage med mere energi, flere ideer og mere at byde på. Derfor håber jeg, at I vil give mig jeres tillid, så jeg kan få lov at bidrage til, at vores stærke fællesskab i SOSU kan skabe endnu flere og bedre resultater til gavn for vores kollegaer.