Foto: Mark Knudsen/Monsun

Vi gjorde det!

Formand Mari-Ann Petersen brugte sin 1. maj-tale til først og fremmest at sige tak til medlemmer og tillidsvalgte for den store opbakning under overenskomstforhandlingerne.

Traditionen tro slog FOA Social- og Sundhedsafdelingen igen i år teltdørene op for morgenmad, taler og fællessang i fagforeningen i anledning af 1. maj.

Stemningen var høj, og dagen blev blandt andet brugt til at fejre, at det trods  mildt sagt svære forhandlinger i Forligsinstitutionen lykkedes at opnå forlig for både Stat, kommuner og regioner.

Stille håb og ønske

Mari-Ann Petersen overlod det til den nyvalgte formand, Mona Striib, at redegøre for det nervepirrende forhandlingsforløb, og vendte i stedet i sin egen tale tilbage til året før.

Her havde hun mindet om, at det var 10 år siden, FOAs medlemmer i ældreplejen i Horsens fik nok og lagde grunden til overenskomstkonflikten i 2008, et jubilæum som Mari-Ann Petersen mente burde fejres ved overenskomstforhandlingerne i år. Og det blev det, konstaterede hun.

"Det var et stille håb og ønske. Men vi gjorde det! Og ikke kun os - ikke kun os i FOA. En samlet fagbevægelse sagde fra – sagde 'nok er nok' – og stillede fælles krav, som vi hele vejen igennem har stået sammen om. Og derfor – fordi vi stod sammen – så vandt vi!".

Tak for opbakningen

Mari-Ann Petersen benyttede også anledningen til at sige tak for opbakningen fra tillidsrepræsentanter og medlemmer.

"Vores forhandlere var aldrig nået i mål uden jeres opbakning og deltagelse i de mange aktiviteter. Jeg er vildt begejstret over den energi og entusiasme vores medlemmer og tillidsvalgte har vist. I har vist, at vi vil kæmpe for vores krav! Det er jeg rigtig stolt over – og hvis vi fortsætter sådan, så kan vi sammen opnå mange flere resultater!".