Høj ledighed blandt pædagogiske assistenter? Ikke i FOA Nordsjælland

FOA fortæller i dag om, at ledigheden blandt pædagogiske assistenter på landsplan er stigende.

Pressemeddelelsen påpeger, at der trods mangel på arbejdskraft på dagtilbudsområdet stadig er arbejdsgivere, der ikke har fået øjnene op for de pædagogiske assistenters mange kompetencer.

"Mens forældre og børn næsten bogstaveligt skriger efter flere hænder i dagtilbuddene, er det virkelig frustrerende at se, at denne gruppe af dygtige faglærte inden for det pædagogiske område skal opleve en stigende ledighed.

De kunne her og nu bidrage ikke bare med flere hænder, men med et kvalitetsmæssigt løft," siger FOAs formand Mona Striib og understreger, at FOA arbejder benhårdt på at højne de pædagogiske assistenters andel af arbejdsstyrken.

Hos FOA Nordsjælland kan sektorformand for pædagogisk sektor Rie Hestehave heldigvis ikke nikke genkendende til det billede, som pressemeddelelsen maler:

”Pt. har vi for hele afdelingen en ledighedsprocent på 0,68 %, hvilket gør, at vi har stort set alle vores medlemmer i arbejde. Det er min klare oplevelse, at flere af vores arbejdsgivere langsomt, men stødt har fået øjnene op for at ansætte pædagogiske assistenter. Og endnu mere glædeligt melder tilbage til mig og vores tillidsvalgte, at de har stor glæde af den faglighed, som de her får i den pædagogiske assistent”.

Rie Hestehave fortæller desuden, at hun oplever at arbejdsgiverne i langt højere grad end tidligere er begyndt at tænke i at tilbyde uddannelsen til deres allerede ansatte medarbejdere.

I FOA Nordsjælland vil vi gerne være med til at sprede budskabet om, at et velfungerende arbejdsfællesskab mellem pædagoger, pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere kan give et kvalitetsløft til hele det pædagogiske område.