Dagplejens dag
Annemarie Jørgensen, Hillerød dagpleje
Foto: Joacim Ipsen

Hellere hul i bukserne end hul i udviklingen

Dette statement finder du på DGI’s hjemmeside og vidner om, at der med læring, dannelse og udvikling af og til medfølger lidt knubs.

Onsdag d. 8. maj 2019 fejrede dagplejere landet over Dagplejens dag - en slags dagplejens fødselsdag kan man sige.

I år var ingen undtagelse i Hillerød dagpleje, men ud over fejringen af Dagplejens dag, blev det også fejret, at samtlige dagplejere er blevet DGI certificeret. En certificering som har givet dagplejerne en masse nye faglige vinkler på deres arbejde.

”Vi gør i forvejen rigtig mange ting rigtigt”
For at blive DGI certificeret har dagplejerne gennemgået et undervisningsforløb, der indeholder praktisk og teoretisk undervisning, samt besøg i legestuen med evaluering.

Vi har talt med dagplejer Annemarie Jørgensen (Rie) fra Hillerød kommune, som fortæller, at hun fra start var meget positiv, overfor at skulle i gang med et DGI forløb og dermed udbygge sin faglighed med nye byggesten.

Et forløb med DGI-certificering sætter fokus på at stimulere børnene fysisk, udvikle deres kropsbevidsthed og bevægelsesglæde med det formål at skabe øget trivsel og bane vejen for sunde vaner. DGI-certificeringen er ikke bare mere idræt og bevægelse i hverdagen.

Det handler meget om indstilling og det beskriver Rie sådan: "Det er vigtigt at beslutte sig for om du vil være personen, der siger pas på! eller personen, der siger jeg tror på dig".

Selve undervisningsforløbet har vekslet med teori og praksis og, det har bekræftet Rie i, at hun allerede gjorde rigtigt mange ting rigtigt. Men har også gjort, at hun har måtte gøre noget anderledes, for at fastholde fokus. ”Jeg har blandt andet hængt plakater fra DGI forløbet op derhjemme. Blandt andet for at huske mig selv og forældrene på, at det ikke er for at hjælpe os, at børnene skal gøre de ting de selv kan, og ikke kan, men det er for at hjælpe børnene selv. De lærer simpelthen bedre, og udvikler deres hjerne på en anden måde, når de kommer hele kroppen igennem. Selv om de har lært at gå, skal de stadig kravle, hele kroppen skal med”.

Når Rie har børn med i skoven, er hun meget opmærksom på at hun er en rollemodel. Så i stedet for at sige pas på, når der er våd skovbund, tager hun f.eks. en snak med børnene om, hvad de tror der sker med skovbunden, når den er våd, eller der ligger blade. Vi skal mærke og føle, at vi kan godt løbe alligevel og bare prøve naturen af.

”Du skal gøre noget mere af det du ikke er så god til, det gælder også for os dagplejere, og forældrene. Prøv f.eks. at dreje rundt om dig selv et par gange, og i stedet for at stoppe så snart du bliver lidt svimmel, så tag en tur eller to til, så vil du lægge mærke til, at du jo netop kan mere, end du tror. På den måde styrker vi også børnenes selvhjulpenhed”.

Stort tillykke med DGI-certificeringen til Rie og hendes kolleger i Hillerød Dagpleje. Det er nogle heldige dagplejebørn, som kommer i jeres kyndige hænder – og måske får lidt huller i bukserne.