Differentieret pension – en værdig tilbagetrækning

I disse dage drøftes en evt. ændring af den nuværende pensionsordning ift. hvornår danskerne kan trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet.

Vores arbejdsliv er meget forskellige. Nogle er gået tidligt ud af skolen efter 7. 8. eller 9. klasse og er begyndt på deres arbejdsliv.

Samtidig har vi en relativ stor gruppe, der først er kommet ud på arbejdsmarkedet i midten af eller i slutningen af 20’erne.

Så allerede fra begyndelsen har vi en ulighed på op mod ti år.

Lige så mange politiske partier vi har i Danmark, lige så mange forskellige holdninger er der til en evt. differentieret pensionsordning.

Socialdemokratiet har på et nyligt pressemøde lanceret deres udspil ”De mest nedslidte fortjener også en værdig pension”.

Udspillet går ud på at give en lavere pensionsalder til de personer, der er mest nedslidte – uanset om det er fysisk eller psykisk nedslidning. Socialdemokratiet regner med, at forslaget vil koste tre milliarder kroner.

De penge skal findes ved at indføre en ekstra skat på den finansielle sektor og via en højere skat på især virksomheder. Du kan læse mere om udspillet her.

Dansk Folkeparti har udtalt, at de tilslutter sig udspillet, men at det først skal indføres senere. De foreslår, at hvis man eksempelvis er født før 1953, kan man gå på pension, når man fylder 65 år – og så skal en differentieret pensionsordning ikke gælde. Ifølge Dansk Folkeparti skal det til gengæld gælde for dem, der er født senere end 1971, da de nemlig først vil kunne gå på pension, når de er 70 år.

I kølvandet på drøftelserne om differentieret pension, har FOA meldt sig på banen.

Sammen med 3F udtaler FOA Forbund, at en værdig tilbagetrækning kræver handling nu. FOA og 3F har i et samarbejde, givet seks konkrete pointer med til Statsministerens kommende forhandlinger om emnet.

Du kan læse mere om FOA og 3Fs holdninger til differentieret pension her. Herudover kan du læse FOAs og 3Fs debatindlæg om værdig tilbagetrækning her.

FOA og 3F udtaler i fællesskab, at der ses med stor tilfredshed på, at der nu indledes politiske forhandlinger om tidligere tilbagetrækning for blandt andet FOAs og 3Fs medlemmer, som oplever et hårdt arbejdsmiljø.