Sexchikane på arbejdspladsen

17 % af FOAs medlemmer har oplyst, at de har været udsat for sexchikane på arbejdspladsen i året 2017.

Det er både mænd og kvinder der udsættes for chikane. De fleste udtaler, at de udsættes af chikane af borgere, patienter m.v.

Sexchikane på arbejdspladsen kan opdeles i to kategorier:

• Sexchikane fra kollega / leder
  • Sexchikane fra en borger, patient, klient, elever eller andre man kommer i kontakt med igennem sit arbejde

Der kan være stor forskel på, hvordan de to slags sexchikane skal håndteres.

Er du udsat for sexchikane fra en borger, så kan du klikke her, hvor du kan læse meget mere om, hvad du selv kan gøre i situationen, hvem du kan henvende dig til for at få hjælp.

Her gives endvidere gode råd via videoguides ift. ”Seksuel opmærksomhed fra borger – guide til håndtering af udfordringer i arbejdsmiljøet”.

Er du udsat for sexchikane fra en anden kollega eller leder, så kan du klikke her, hvor du kan læse mere om, hvad du selv kan gøre i situationen, hvem du kan henvende dig til for at få hjælp. Endvidere kan du finde arbejdstilsynets vejledning om seksuel chikane, finde videoguides ift. at hjælpe snakken i gang på arbejdspladsen ift. sexchikane.

Din arbejdsplads skal have klare retningslinjer mod sexchikane (trivselsaftaler). Retningslinjerne skal oplyse, hvordan I bedst kan forebygge, afsløre og håndtere sexchikane.

Aftalen skal være med til at sikre, at tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten, ledere og ansatte ved, hvad I skal gøre – både for at forebygge sexchikane og i tilfælde af, af den uønskede situation opstår.

Er du i tvivl om, hvorvidt der findes en trivselsaftale på lige netop DIN arbejdsplads, så kan du spørge din tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant

OG husk at FOA Nordsjælland og din lokale tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant ALTID står klar til at hjælpe dig.

Herudover kan du henvende dig til Arbejdstilsynets hotline om sexchikane på tlf. 7022 1280.