Værdighedsmilliard går kun til varme hænder i nogle kommuner

Af Vinni Jakobsen
Ikke alle kommuner bruger værdighedsmilliarden optimalt. To tredjedele af den såkaldte værdighedsmilliard går ved første blik til flere hænder ude i kommunerne. Et nærmere kig på kommunernes prioriteringer viser et broget billede af, hvordan kommunerne vil bruge pengene. FOA Nordsjælland vil naturligvis følge godt med i, hvordan vores syv kommuner vil administrere de ekstra midler.

Pressemeddelelse fra FOA Presse sendt kl. 09:17 fredag d. 1. juli 2016

Værdighedsmilliard går kun til varme hænder i nogle kommuner

Efter mange års nedskæringer i ældreplejen er der et stort behov for at investere i kvalitet til landets ældre. I det lys er den såkaldte værdighedsmilliard et tiltrængt løft.

Sektorformand i FOA Karen Stæhr påpeger dog, at ældre borgere langt fra skal regne med flere varme hænder i alle landets 98 kommuner:

”Mange kommuner ser ud til at bruge deres del af værdighedsmilliarden til at øge normeringerne i ældreplejen. Det er godt, for der er et udtalt behov. Jeg håber så, at ældre også vil opleve en øget service i kommuner, hvor pengene fx går til anskaffelser af busser. Det kræver jo, at det grundlæggende plejeniveau er i orden.”

Værdighedsmilliarden, som regeringen, Dansk Folkeparti, Konservative og Liberal Alliance afsatte i forbindelse med årets finanslov, fordeles efter, hvor mange procent af kommunernes indbyggere som er ældre. Kommunerne har netop færdiggjort deres værdighedspolitikker.

Karen Stæhr kalder det positivt, at en betydelig del af landets kommuner ser ud til at satse på at øge normeringerne i ældreplejen for derigennem at øge kommunens service for de ældre.

En række kommuner satser fortrinsvis på at øge rehabiliteringsindsatsen med midlerne fra værdighedsmilliarden fx ved hjælp af terapeuter, sygeplejersker og anskaffelser til rehabilitering.

Samtidig er der kommuner, hvor de ekstra lønudgifter går til at ansætte såkaldte aktivitetsmedarbejdere på plejecentrene eller hovedsageligt tænkes anvendt på anskaffelser som fx busser til at transportere de ældre.

”FOA har været meget aktiv i debatten om at skabe mere værdighed i ældreplejen. Vi vil fortsat følge nøje med i, hvordan pengene konkret skaber mere værdighed for ældre og svage,” siger Karen Stæhr.

Kontaktinformation:

Sektorformand Karen Stæhr, telefon: 3063 7310