Mandags Nyt uge 27

Denne uges mandagsnyt er det sidste inden sommerferien. En sommerferie som vi håber I alle vil nyde.

Ferie er en af de ting fagbevægelsen har sikret os alle, altså en af de mange goder som man bl.a. har opnået, ved at være en del af en fagbevægelse.

Desværre får dem der ikke er medlem også andel i dette. Som vi før har sagt, så er der desværre nogen kolleger iblandt os, som modtager gaver uden selv at ville bidrage til fællesskabet. Det er ikke rimeligt, og det koster altså noget at have nogen til at forhandle som eks. vores forbundsformand.

I går fik vi en ny regering - tillykke med det. Desværre er det også sådan, at der allerede i regeringsgrundlaget er lagt op til, at fjerne økonomi fra kommunerne i år og i de år regeringen skal lede landet.

Desværre er det igen FOAs faggrupper, som skal stå for tur. Altså rammes de ældre, børnene og de handicappede, for der er ikke andre muligheder. Det betyder dårligere service overfor borgerne, og så må vi håbe at det ikke koster al for mange fyringer. Vi kan sammenligne det med, at presse en citron uden der er mere saft i.  Ja undskyld men det er trist og sørgeligt, at det er de svageste og dem uden penge der skal betale gildet.

Dog er det vanskeligt for mange at forstå, at det 3. største parti skal lede vores land. Det er især mærkeligt, at Dansk Folkeparti fik meget fremgang og stadig ikke mener, at de skal tage ansvar og komme i regering, men sådan er demokratiet. Der bliver noget for os at holde øje med.

Så vil vi ønske tillykke til den nye formand for Socialdemokraterne, Mette Frederiksen. Mette har altid været god til at lytte til fagbevægelsen, og det er der nok meget brug for. Vi venter jo lige om lidt på en ny dagpengereform med især genoptjeningsretten i centrum.

I ønskes en rigtig god sommer og vi lade høre fra os i september. Og husk, at vi er der både på kontoret og på vores telefoner, hvis du har brug for hjælp eller bare en snak.

På vegne af FOA Nordsjælland og god sommer

Lene Lindberg