Mandags Nyt uge 23

Rygtet siger, at sommervejret kommer i denne uge. Det bliver dejligt at kunne fejre Grundlovsdag imens solen skinner fra en forhåbentlig skyfri himmel.

Grundloven er den lov som sikrer os demokrati og lighed. Netop det skal bl.a. bruges her i valgkampen. Vi skal bruge vores ret til at være i dialog med vores politikere samt bruge vores stemme.

I FOA Nordsjælland giver vi ikke partistøtte. Vi er dog politisk aktive og deltager i debatten, så vi kan ytre os på faggruppernes vegne. Det er vigtigt, for vi skal værne om vores faglighed og vores velfærd.

Jeg må sige, at jeg ikke syntes om blå bloks ide om nulvækst, da det vil betyde kraftige nedskæringer på netop de områder vi arbejder på - i sundhedsvæsenet, på ældre- og børneområdet, brandvæsenet og for ikke at glemme serviceassistenterne, der varetager en mængde forskellige serviceopgaver på det offentlige område - alle vigtige områder, som vi ikke bør skære mere i.

Ligheden skal sikre, at vi alle i Danmark - uanset hvad og hvor vi kommer fra - kan være sikre på at vi kan uddannes, blive behandlet når vi bliver syge, kan komme i børnehave samt få hjælp fra hjemmeplejen - uden at skulle betale. Alt sammen noget vi ikke bare skal give fra os.

På fredag er det så dagen, hvor vi skal fejre Grundlovsdagen (og fars dag). Mon ikke dagen vil stå i valgets tegn?

Og så skal vi ikke glemme, at det er 100 års dagen for, at kvinderne fik valgret. En dag som blev fejret med optog af kvinder med lange kjoler og hatte foran Christiansborg.

God uge og god valgkamp.

På FOA Nordsjællands vegne

Lene Lindberg