Fire børn med hagesmæk

Foto: colourbox

Ros til dagplejen

"Jeg ønsker med dette indlæg at gøre opmærksom på den kompetente og kærlige pasning samt det høje professionelle niveau, vores to børn har modtaget ved dagplejen i Birkerød." Sådan starter Lisbeth Kamstrup-Holm, sit læserbrev.

Torsdag den 25. juni, bragte Rudersdalavis.dk dette læserbrev.
Der glæder os meget at vores medlemmer får ros, og det skal vi ikke være sene til at videregive.

God læse lyst, og husk, du må gerne dele vores nyheder på Facebook.

Lisbeth Kamstrup-Holm, Søbakken 6
Jeg ønsker med dette indlæg at gøre opmærksom på den kompetente og kærlige pasning samt det høje professionelle niveau, vores to børn har modtaget ved dagplejen i Birkerød. Jeg vil samtidig opfordre andre forældre til små børn i Birkerød at overveje muligheden for dagpleje! Jeg hører ofte, at dagpleje ikke er den først anbefalede mulighed ved pladsanvisningen, hvilket jeg mener, er synd og skam: Intet sted, har vi oplevet en bedre hverdag for små børn og forældre til trods for en meget god vuggestue, der hvor vi kom fra.

Vi har boet i Birkerød i fem år, og som tilflyttende forældre er overvejelserne om hvorvidt ens børn vil falde til i nye omgivelser noget af det, der fylder mest ved en flytning. Her oplevede vi, at dagplejen, og ikke mindst vores to fantastiske dagplejemødre, var med til at give vores børn den bedste start på livet. Begge vores børn er startet 11 måneder gamle, og hvilken lykke det har været at få en kærlig, kompetent og professionel ‘reserve mor', når mor og far starter arbejde!

Plejen er af en særlig karakter: Altid det rigtige tøj på til årstiden, ingen 11-taller og altid ren ble, når vi kommer og henter osv. Vi har altid oplevet at kunne få en meget velorienteret beretning om, hvad vores datter har oplevet i løbet af dagen, og kan fornemme, at hendes dage med dagplejemor er både indholdsrige og med tid til fordybelse. Den lidt mindre børnegruppe gør, at der både er rum til at skabe tætte relationer børnene imellem og til voksen-barn relationen med dagplejemor.

Det pædagogiske arbejde udstråler et særligt overskud og et engagement i børnene, der er ud over det sædvanlige: Dagplejegruppens pædagog lægger et program og en plan med dagplejerne, og der arbejdes målrettet med udvikling og forståelse igennem forskellige temaer. Vi har altid oplevet, at der har været rum til vores børn og deres behov, og ser at børnene mødes på det niveau, de er på. Dagplejemor har altid gang i nye initiativer, der kan skabe læring og dialog. Vi har således set, at vores to børn både sprogligt og motorisk har flyttet sig enormt gennem deres tid i dagplejen. Rent socialt er dagplejen også særlig: Vi inviteres til forældre kaffe, bedsteforældre dag, fastelavn og fernisering på de ting børnene har lavet, og vi oplever i kraft af disse tiltag et godt og stærkt forældre netværk: Vi elsker ligesom børnene at komme i dagplejen!

En typisk bekymring for forældre der overvejer dagpleje er, hvad der sker, hvis dagplejemor er syg? En gang om ugen mødes børnene og dagplejemor med andre dagplejebørn i en legestue, hvor de langsomt vendes til at være en del af en større gruppe samt til livet uden for dagplejemors hjem. I legestuen er der 4 dygtige og kompetente fastansatte, der altså ugentligt er en del af barnets hverdag. Hvis dagplejemor er syg, eller ved ferie, passes børnene af disse fastansatte i legestuen i omgivelser, de kender.

Jeg kan med disse ord kun give dagplejen i Rudersdal de bedste ord med på vejen og håber at flere småbørnsforældre vil overveje muligheden for deres børn!

Du kan se læserbrevet i Rudersdalavis her

Senest redigeret den 26.06.2015 af Joacim Ipsen