Syg i ferien - Hvad så?

Du kan faktisk få erstatningsferie, hvis du bliver syg i ferietiden. Men der er et par ting, du skal huske. Få styr på reglerne her.

Der er intet så surt som at blive syg i ferien og ligge under dynen, mens man burde være på stranden og nyde solen og sommeren.

Heldigvis er det ikke bare ærgerligt. For du har ret til erstatningsferie, efter din femte sygedag. De første fem dage kan du ikke få erstatning for.

”Det er vigtigt at melde dig syg på første sygedag i ferien og dokumentere sygdommen for eksempel ved lægeerklæring eller hospitalsindlæggelse. Det skal du gøre, selvom du ikke er syg mere end fem dage, for hvis du bliver syg senere i en ferie, så kan du få erstatningsferie, hvis du i alt har mere end fem dage,” siger chefkonsulent i FOAs overenskomstafdeling Asbjørn Andersen til Fagbladet FOA.

Husk lægeerklæring
Hvis din arbejdsgiver ønsker lægeerklæring, skal du selv betale for den. Holder du ferie i udlandet og bliver syg, skal du finde en læge her, der kan skrive erklæringen.

Erstatningsferien skal som regel holdes i samme ferieår inden 1. maj, men den kan skydes til næste ferieår om nødvendigt.

Sygdom inden ferien
Hvis du er så uheldig at blive syg, inden ferien starter, kan du enten udskyde den eller holde den som planlagt. Vælger du at flytte ferien, skal du sygemelde dig senest ved arbejdstidens start på første feriedag.

Feriereglerne for ansatte i kommuner og regioner fremgår af den ferieaftale, som de ansattes forhandlingsselskab har indgået med arbejdsgiversiden. Privatansatte FOA-medlemmer er omfattet af ferieloven.

I begge regelsæt gælder de samme principper omkring sygdom i ferien.