Fyret dagplejer får stor erstatning

Hørsholm kommune skal til lommerne

Hørsholm - 27. februar 2015 kl. 04:01
Af Julie Grothen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hørsholm Kommune skal til lommerne, efter Østre Landsret torsdag slog fast, at kommunen foretog forskelsbehandling, da de fyrede en dengang 39-årig dagplejer, mens hun havde orlov. Kvinden skal have godt 300.000 kroner fra kommunen. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Dagplejerens søn blev diagnosticeret med Aspergers syndrom i marts 2010, og hun havde fået plejeorlov med lønkompensation fra kommunen. Men den 31. maj 2010 blev hun fyret som led i en nednormering, og det var i strid med loven, slog landsretten torsdag fast.

- Dommen ligner de situationer, hvor en gravid bliver sagt op. Når du er ude af øje, så er du ude af sind. Men det er en arrogant behandling af en mor, der i forvejen er presset af at have et barn, der har det dårligt. Man kunne forvente mere rummelighed på en offentlig arbejdsplads, siger advokat Jacob Goldschmidt fra Elmer og Partnere, som har ført sagen for kvinden og FOA.

I Hørsholm Kommune tager man dommen til efterretning. Men kommunen vil nu overveje, om sagen skal forsøges appelleret til højesteret.

- Vi har tidligere vundet sagen i Ligebehandlingsnævnet og i byretten. Og vi har lænet os op ad juridisk vejledning fra KL i hele sagen, siger personalechef Gert Ahrentecht Jensen, som mener, at der er sket en ændring i retspraksis siden sagens begyndelse i 2010.

Den fyrede dagplejer bliver tilkendt godt 300.000 kroner i godtgørelse, hvilket svarer til et års løn.

- Det er ekstraordinært at få et helt års løn i godtgørelse. Når domstolene udmåler de høje godtgørelser, så er det både fordi hun har 9 års anciennitet, og fordi de anerkender, at ligebehandling er noget man skal værne om, siger advokat Jacob Goldschmidt.

Læs artiklen via SN nyt