Mandags Nyt uge 35

Håber I er klar til denne uges udfordringer

Håber I har haft en god weekend og er frisk til denne uges udfordringer.

Vi har 2 områder, som særligt optager os i denne uge.

Det ene område er, at Helsingør Byråd i aften skal træffe endelig beslutning om en evt. lukning af dagplejen. Det er en katastrofe, set med FOAs øjne. Det er en af FOAs faggrupper der kan forsvinde og som kan få andre kommuner til at foretage det samme.

I Helsingør forsøgte de for få år siden det samme, men her besluttedes det, at dagplejen skulle være et tilbud til børn med særlige behov. Det har efter dagplejernes opfattelse, været lidt op af bakke, fordi visitationen forsøger med plads i institutionerne først. Der er dog ingen tvivl i de familier der har dette tilbud om, at deres børn bliver bedre udviklet i dette tætte miljø, til gavn for hele familien og samfundet generelt, fordi det ligeledes mindsker familiens fravær på deres arbejdspladser. Det burde indgå i de politiske overvejelser. SÅ tænk jer om kære politikere.

Så pågår der i øjeblikket budgetbehandlinger, og det ser især trist ud på børne- og ældreområderne. Det er ikke underligt, for det er her der ligger flest udgifter. Desværre falder børnetallet her i området, og de ældre bliver der flere af, så der skal tænkes kreativt for at få enderne til at hænge sammen.

Det har desværre betydet, at der er kommet endnu mere tale om udbud på banen. I går påpegede politiets tillidsrepræsentant, at det desværre har den slagside, især når rengøring, kost m. m. bliver overtaget, at det ikke er den samme kollega som kommer, det er tit og ofte nye medarbejdere hele tiden.

I FOA er vi stærkt bekymret, fordi vi har set dårligere kvalitet på diverse områder f.eks på skoleområdet, og tilfredsheden mangler blandt de der er blevet overtaget, arbejdstempoet er nu så højt, at det er svært at følge med, og fagligheden er en by i Rusland, fordi der ikke er tid nok.

Sidst men ikke mindst, er vi bekymrede for løn og overenskomsterne, fordi vi hele tiden oplever firmaer uden overenskomster, og det er på alle områder. Det er en katastrofe for de firmaer der trods alt har overenskomster.

VI vil i FOA, ånde kommunerne og regionens politikere i nakken, for at mindske de sparekrav, vi står overfor

På vegne af
FOA - Fag og Arbejde Nordsjælland