Mandags Nyt uge 43

Vi er tilbage fra efterårsferie

Velkommen til en ny uge

Vi håber, at mange af jer har holdt en velfortjent efterårsferie sammen med jeres familie eller venner. De af jer der ikke har holdt efterårsferie, har det jo så til gode til en anden gang, og en tak til jer, fordi I har holdt gang i vores velfærd, til gavn for os alle.

Som I sikkert har hørt en del om, så har der været en del drøftelser om maden til de ældre borgere. Vi syntes det er en svær sag, for mange udtaler at vakuumpakket mad lever fuldt ud op til det ernæringsmæssige, men mad der ikke dufter, fremmer altså ikke ligefrem vores appetit.

Vi er dog af den opfattelse, at mad skal laves så tæt på de mennesker der skal spise maden, så de kan nyde det og få appetit. Det gælder for så vidt alle mennesker. Vi er faktisk også af den overbevisning, at det ikke behøver at være omkostningstungt. Vi er helt med på, at vi ikke helt kan undgå mad som er færdig produceret i storkøkkener til borgerne, men så må de der producerer maden gerne tænke på både farver og smag, så også de der skal have hjælp får den bedst mulige oplevelse.

I disse måneder er vi godt på vej til at drøfte og påbegynde vores udveksling af overenskomstkrav på det offentlige område. Som I sikkert allerede har hørt og set, ja så vil vores arbejdstid og fleksibilitet være nøglekrav fra vores arbejdsgivere. Det spændende bliver så, om de er lige så faste i udmeldingen af kravene, som de var overfor skolelærerne.

Noget de virker lidt tavse omkring, men som rigtig mange af os er noget optaget af, er problematikken omkring pauser. Vi tror faktisk ikke nogen kommuner tror på, at det vil være en god ide, idet mange af jer slet ikke holder en uforstyrret pause. Som vi har opfordret jer til tidligere, så har vi alle brug for en pause til at koble af, uden at en leder står og holder en form for infomøde imens. Mange har faktisk givet udtryk for, at de gerne selv vil betale for deres frokost, så de kan bruge pausen til at forlade arbejdspladsen og bruge tiden, til lige det de vil.

Det er vi ikke helt tilfreds med, fordi vi faktisk selv har betalt for disse pauser for rigtig mange år siden, og det skal vi efter vores opfattelse værne om, ligesom vi værner om vores ferie og løn.

Rigtig god uge til jer alle.

På vegne af FOA Nordsjælland

Lene Lindberg