Mandags Nyt uge 38

Denne uge står på en del møder omkring overenskomstkravene til OK-2015

Denne uge står på en del møder vedrørende overenskomst 2015. Emner og krav snart skal videresendes til FOAs forbund, så vi sammen med de øvrige FOA afdelinger kan sammenskrive alle vores krav, uanset hvilke faggruppe man tilhører.

Endnu engang vil vi opfordre jer alle til at prikke til jeres kollegaer omkring medlemskab af FOA. Hvis I har kollegaer som endnu ikke er meldt ind, skal det ske inden 1. januar 2015, ellers er der ingen konfliktunderstøttelse til disse personer, hvis vi skulle komme ud i den situation.

En anden vigtig ting er, at disse kollegaer efter min mening får del i en gavekasse uden at betale til den, og det er ikke i orden. Disse personer får jo også en del af gaven, når der forhandles overenskomster. Jeg forstår ikke helt, hvordan man kan have samvittighed til, ikke at betale til fællesskabet og ej heller, at vi andre finder os i det.

Så er der kommet en rapport omkring effekten af den dagpengereform, der er blevet besluttet for et par år siden, og som halverer retten til dagpenge, således at man kan få dagpenge i 2 år, samtidig skal man optjene et helt år, for igen at opnå retten til dagpenge.

Som fagbevægelsen har sagt hele tiden, ja så har det altså ikke medvirket til, at de ledige er kommet i job hurtigere. Det kræver jobs og de findes ikke, som der siges. De fleste vil altså gerne i job og uddannelse hvis det er muligt, men mange af de ledige føler sig talt ned til.

Vi håber derfor, at der nu i finansloven findes og aftales lidt lettere forhold og regler for de ledige.

Rigtig god sensommer uge

På FOA Nordsjællands vegne