Sorte skyer lægger sig over Helsingør

Læserbrev

Der er sorte skyer over Helsingør By - både med hensyn til at endnu en stor arbejdsplads muligvis lukker, men også i forhold til at undvære et lokalt akuthospital.

Som afdelingsformand for den faglige organisation FOA Nordsjælland, må jeg desværre konstatere, at vores hospital er på vej til en lynluk-ning, hvis de ansvarlige politikere træffer beslutning herom den 10. april 2012.

Jeg bliver gal, men også bekymret. Hvorfor nu det?

Jo, for sent i går aftes ringer et af FOA Nordsjællands medlemmer - hun er meget ked af det af 2 årsager. Måske har hun udsigt til at miste sit job på hospitalet, og oven i dette har hendes mand for få uger siden fået samme meddelelse – nemlig at hans arbejdsplads Siemens også skal lukke.

Hun siger endvidere, at når de ikke har et arbejde, bliver de måske nødt til at sælge deres gamle bil - men hvordan skal de så - hvis en af dem eller deres nærmeste blive syge - kunne besøge dem på et hospital, for den offentlige transport i vores område er jo også under afvikling.

Og i øvrigt kunne de da bare lukke et af de mange andre hospitaler f.eks. Gentofte. Ydermere fortæller hun, at hun i tv for nyligt hørte en politiker udtale, at Helsingør hospital lukkes fordi de ikke er dygtige nok. Helt ærligt, hvad bilder denne politiker sig ind.

Medlemmet og jeg er enige om, at de lokale politikere må vågne op nu! De skal være med til at sikre vores kommune, få skabt nogle nye arbejdspladser, gå i dialog med de regionale politikere og sørge for, at vi får sikret tryghed blandt borgerne ved etablering af et akutsted til behandling af småskader, at vi får etableret et sted hvor de syge og de ældre kan få pleje, ordentlig pasning og genoptræning, så de slipper for at skulle tilbringe dage eller uger på hospitaler langt hjemmefra.

Denne tryghed kan skabes ved, at regionen taler sammen med kommunen om at løse disse opgaver. Hvad med at påbegynde et seriøst samarbejde herom.

FOAs medlem er som jeg helt indforstået med, at hvis man bliver alvorligt syg – eksempelvis med hjertet eller får cancer, så vil vi alle derhen hvor ekspertisen er.

Men de ældre og de kronisk syge har til tider også behov for hel almindelig pleje, optræning og omsorg, og det kan efter FOAs mening godt klares af kommunen, hvor der i forvejen er ansat de samme faggrupper som på et hospital bl.a. social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter.

Hvor har medlemmet ret - det er svært at sige hende imod.

Så kære lokalpolitikere – få de sorte skyer til at drive forbi Helsingør, og find andre løsninger til gavn for vores velfærdssamfund.

Lene Lindberg
Afdelingsformand