Danskerne siger nej - Vi vil ikke have mere udlicitering af ældrepleje og rengøring

Private servicefirmaer skal ikke overtage flere kommunale opgaver med at pleje de ældre eller gøre rent på den lokale skole.  – Nej, ellers tak, siger hver anden dansker i Analyse Danmarks ny undersøgelse for Ugebrevet A4.

Danskernes skepsis over for udlicitering er interessant i forbindelse med kommunalvalget. For kommunerne udliciterer hvert år for milliarder af kroner med efterfølgende ballade. Det har skabt masse af debat og frustrationer, at der har været 45 konkurser inden for ældreplejen siden 2012 ifølge fagforbundet FOA.

Den nye undersøgelse viser en meget udbredt skepsis over for udlicitering blandt sosu'er, sygeplejersker, lærere og andre offentligt ansatte. Så mange som 6 ud af 10 offentligt ansatte vender ryggen til mere udlicitering.

Samlet set ønsker kun 3 ud af 10 danskere, at private virksomheder i højere grad end nu overtager flere opgaver fra kommunen inden for rengøring eller ældrepleje.

Hvor bliver debatten af?

Hvert år udliciterer danske kommuner for enorme summer til private firmaer. I 2016 brugte kommunerne mere end 60 milliarder kroner på opgaver, som var udbudt i konkurrence. Det er opgaver inden for alt fra ældrepleje til vedligeholdelse af veje og rengøring på skoler.

Men på trods af udlicitering for milliarder, forsidehistorier om konkurser blandt leverandører af hjemmepleje og vælgernes udtalte skepsis, er udlicitering ikke et stort debatemne i den kommunale valgkamp.

Dennis: Udlicitering burde være valgtema

Formanden for fagforbundet FOA, Dennis Kristensen, undrer sig over, at udlicitering er en død sild i kommunalvalgkampen.

»Adskillige undersøgelser viser, at ældreplejen ligger øverst på vælgernes dagsorden for kommunalvalget. Derfor er det både overraskende og underligt, at udlicitering ikke bliver diskuteret intenst af både politikere og borgere. Udlicitering udsætter de ældre for en konkurs-risiko og utryghed,« siger Dennis til A4.

Siden 2013 har der været konkurser i plejefirmaer i blandt andet Aarhus, Aalborg og Nakskov. Mindst 11.600 borgere og 1.800 ansatte er ifølge FOA blevet berørt af konkurser alene inden for hjemmeplejen.

Når VLAK-regeringen samtidig lægger op til mere udlicitering - kommunerne skal udbyde langt flere velfærdsopgaver i konkurrence – så undrer det, hvis ikke FOA-medlemmer tænker på, hvilke politikere og partier der vil udlicitere deres job … når de sætter deres kryds i stemmeboksen.