VLAK mindretalsregering – gi’r julegaver til erhvervsliv og de rige

Erhvervslivet, Dansk Industri og ISS glæder sig over Lars Løkkes ny trekløver-regering: Den ny regering vil sende langt flere offentlige opgaver over i private hænder – for 160 milliarder kr.

Mere udlicitering

Minister for offentlig innovation, Sophie Løhde, skal forny den offentlige sektor og udbyde flere skattefinansierede opgaver. - Hvilke statslige selskaber skal privatiseres? Det kan blive DSB, DONG, SAS, TV2, Postnord og Klasselotteriet.

Ganske vist er antallet af offentligt ansatte på det laveste niveau siden 2010, viser Danmarks Statistik. - Men det skal længere ned, skriver regeringen. Den offentlige sektor må højst stige 0,3 procent – altså mindre end de årlige prisstigninger, inflationen på knap 1 procent.

Offentligt ansatte betaler

- Det bliver især offentligt ansatte, som skal betale regningen, hvis den ny Løkke-regerings grundlag føres ud i livet, mener FOA-formand Dennis Kristensen.

Kan det så gavne FOA/KLS medlemmer, at regeringen vil sænke skatten for de laveste arbejds-indkomster – samtidig med at flere rige slipper for at betale topskat? – Så der bliver færre penge til kommunale velfærdsopgaver!

Det ser uhyggeligt ud for medlemmerne i fagforeningen FOA/KLS - hvis den ny regering sætter alt ind på at udlicitere og privatisere vores arbejde. Vi har mærket, hvad der sker med kvalitet, tempo, løn og arbejdsmiljø, når private selskaber tager over: – Alt bliver dårligere både for brugerne og de ansatte, advarer KLS-formand Ellen Pedersen:

- Det bliver et sværere arbejdsliv – hvis VLAK-regeringen får lov til at udbyde og udlicitere vores arbejdspladser.

Om regeringen får lov til det afhænger af Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet. Og om offentligt ansatte bare vil finde sig i det.