Muligt at få delpension, mens du arbejder

KLS-næstformand Mimi Bargejani gør opmærksom på, at muligheden for at gå på delpension nu er trådt i kraft.

Man kan - hvis man har mindre end 5 år til sin pensionsalder - gå på delpension. Det vil sige, at man, samtidig med at man får løn for sit arbejde, kan få arbejdsmarkedspension fra PenSam udbetalt.

Hvor meget man kan få udbetalt af sin arbejdsmarkedspension, samtidig med at man er på arbejdsmarkedet, skal man kontakte PenSam og forhøre sig om. – For det kommer an på, hvor meget man gennem tiden har indbetalt til alderspensionen.

Gå mindst 10 procent ned i arbejdstid

Udover at man højst må have 5 år til pensionsalderen, skal man også gå 10 procent eller mere ned i arbejdstid /ansættelsesbrøk for at kunne få delpension udbetalt. Man kan selv frivilligt ønske at gå ned i tid - eller blive varslet ned i tid. Hvis man ønsker at gå ned i tid og har behov for hjælp til det over for en arbejdsgiver – vil vi i KLS godt være behjælpelig med at indgå i dialogen med din arbejdsgiver omkring det.

Aftalen med arbejdsgiver om at gå ned i arbejdstid er en mulighed, men ikke en ret. Man skal først aftale med sin arbejdsgiver, at man kan gå 10 pct. eller mere ned i tid. Når den aftale er på plads - og der er højst 5 år til folkepensionen, så har man ret til at få delpension.

Kontakt afdelingen, hvis du ønsker mere vejledning.