Ryanair lammes i Kastrup, Billund og Tirstrup

”Ryanair har desværre blankt afvist at indgå overenskomst med Serviceforbundet /FPU og sikre de ansatte løn- og arbejdsvilkår, som vi har på det danske arbejdsmarked. Derfor har vi nu sendt sympativarsler ud – som Arbejdsretten 1. juli gav os grønt lys til for at få en overenskomst”, siger LO-næstformand Lizette Risgaard til Jyllands-Posten 9.7.

Ryanair agter at lukke sin base i Billund, hvis konflikten bliver en realitet i det midtjyske. ”Den eneste effekt, danske fagforeninger opnår, er at eksportere flere højtbetalte job. Det viser, hvor vanvittige fagforeningerne er,” skriver Ryanair i en mail.

Konflikten vil bl.a. betyde, at 3F og HK-medlemmer ikke vil udføre deres funktioner med check-in, bagage, benzinpåfyldning og rengøring for Ryanair fly og deres passagerer.

- Rigtig god sommer til jer alle - OG husk at tænke over, hvem I vælger at flyve med på vej ud i verden. Uncle RYAN don’t need you - men det gør LUFTENS HELTE, lyder opfordringen fra næstformand Mimi Bargejani til medlemmer af fagforeningen FOA/KLS.

Her er 3 ting, som du kan gøre:

- Skriv debatindlæg om, hvorfor kampen for rimelige vilkår i lufthavnen er afgørende for dig. Og skriv opdateringer på facebook og twitter. Find bl.a. inspiration på www.luftenshelte.nu

- Mød op i lufthavnen, del flyers ud og tag snak med passagerne. I Kastrup foregår det lørdag 18. juli og frem, fra kl. 13.00 - 18.00. Tilmelding på frivillig@flyvebranchen.dk. Du kan komme alene 1-2 timer, men tag gerne dine kolleger og venner med derud og støtte op. Vi har brug for alle mænd og kvinder! Du kan se vores materiale her.

- Kom til Faglig Fredagsbar fredag 17. juli kl. 17 – dagen inden konflikten. Læs mere her:

Følg med i seneste nyt om konflikten på www.flyvebranchen.dk eller følg ”Luftens Helte” på Facebook: facebook.com/lufthelte og www.luftenshelte.nu