Respekt for rengøringsassistenterne, tak!

’Fattig-hjælperen’ Lisbeth Zornig Andersen skrev i Politiken 3. januar, at ”Thorning talte til den indre svinehund”:

”En meningsmåling viser, at halvdelen af danskerne skammer sig over flygtningedebatten. Jeg er en af dem. Politikerne kappes om vælgere ved at være ’modige’ = hårde over for fremmede, der søger asyl i Danmark.”

Statsminister Thorning gjorde det i nytårstalen: ”Hvis du kommer til Danmark, skal du selvfølgelig arbejde. Du skal lære sproget og ud blandt danske kolleger.”
”Men tærsklen til det danske arbejdsmarked er ofte uoverstigelig høj for udlændinge, der mangler danskkundskaber, netværk og relevant uddannelse. Af flere årsager, bl.a. at fagforeningernes velerhvervede rettigheder gør, at man nærmest skal have en bachelor på dansk for at få et rengøringsjob. Så hvordan hjælper fagforeninger flygtninge i job?

Svar på tiltale

KLS-sagsbehandler Ester Storgaard gav Zornig klart svar (POL, 6.1.2015): ”Mener du helt alvorligt, at fagforeningerne skal kritiseres for at kæmpe for et godt arbejdsmiljø for rengøringsassistenter? Eller at rengøring er noget, enhver idiot kan sættes til?”

”Nej, man skal ikke være universitetsuddannet bachelor for at få job som rengøringsassistent. Men man skal kunne læse rengøringsplaner, brugsanvisninger og forstå teksten på dunken med rengøringsmiddel.

Nu skal jeg fortælle dig, hvordan fagforeningerne bidrager til at få indvandrere i job:

Jeg arbejder i en fagforening for især rengørings- og køkken-medhjælpere. Vores medlemmer, hvoraf mange er indvandrere, knokler hver dag med at holde hospitaler, skoler, børneinstitutioner og rådhuse rene.

Fagforeningen tilbyder alle vore medlemmer kursus i erhvervsrengøring, dansk og NemID, så de på nettet kan læse deres lønsedler og breve fra kommunen. Vi giver tillidsfolk, der har svært ved dansk, ekstra og intensivt kursus i, hvordan Danmark, demokratiet og reglerne på arbejdsmarkedet fungerer.

Så det er ikke fagforeningerne, der forhindrer indvandrere i at komme ind på arbejdsmarkedet, Lisbeth Zornig. Vi gør alt, hvad vi kan, for at alle vore medlemmer – uanset hvor de kommer fra – kan komme i arbejde og fastholde job!”