Retfærdig Rengøring – også på Rigshospitalet

To og to står 3F rengøringsassistenter i deres lilla T-shirt og KLSere i deres sorte og giver en stor solgul blomst og et postkort med kravet retfærdig rengøring til de pårørende på vej ind til - eller ud fra - at besøge et familiemedlem, der ligger i en af Rigshospitalets over tusind senge. Det sker mandag formiddag 16. juni foran Rigshospitalets hovedindgang.

Flere kommer nysgerrigt hen og spørger de aktionerende rengøringsassistenter, der også holder lilla balloner i den ene hånd: - Hvorfor er I her? – Er I hospitalsklovnene?

- Nej, vi står her for at opfordre politikerne i kommuner, regionen og Folketinget til at sørge for ordentlig rengøring!

- Nårh, ordentlig rengøring, ja, det er der søreme’ brug for, siger et par stykker. For det er da vist svært at gøre ordentligt rent med de stramme arbejdstider, ik’?

- Jeg har lige været inde på handikap-toilettet … og dér sejlede det, siger en kvinde. Men det er jo ikke rengøringsmedarbejdernes skyld, når de skal nå alt for meget på alt for lidt tid.

En kvindelig faglig sekretær fra 3F tager megafonen og siger:

”Dejligt, at 60-70 af jer er kommet her, og velkommen til vores rengøringskollegaer for FOA/KLS afdelingen. ”

3F formand Per Christensen holder dagens tale i megafon:

”Godt at se jer medlemmer her kæmpe for retfærdig rengøring. Når vi kræver ordentlig rengøring på hospitaler og andre arbejdspladser, skal de medarbejdere - der gør rent dér – også ha’ ordnede løn- og arbejdsforhold … for at sikre at hygiejnen er i top!

Politikerne i regionen, kommuner og staten må indse at jeres løn- og arbejdsvilkår ikke skal forringes løbende!

Fortsat god kamp for retfærdig rengøring!”

Og så slippes 100 lilla balloner løs op mod den blå himmel, mens deltagerne råber:

-Tempo vi ka’ holde til!

-Timer vi ka’ leve af!

-Rent ud sagt: RESPEKT!

Aktionsdagen for retfærdig rengøring mandag 16. juni markeres udover ved Rigshospitalet i København også foran Kolding Sygehus og Skejby Sygehus i Aarhus.

En række fagforeninger fra 17 lande verden over er gået sammen om at skabe synlighed omkring arbejds- og lønvilkår for de ansatte i rengøringsbranchen, der også presses af udlicitering.