Glostrup tog den gule førertrøje - "Vi afbryder smitteveje"

Rengøringens Dag torsdag 11. september omdannede Glostrup Hospitals forhal til en markedsplads fyldt med aktiviteter, samtaler, quizzer og Tour de Glostrup førertrøjer.

Over 100 hospitalsmedhjælpere og serviceassistenter vakte opsigt i deres gule t-shirts med teksten ”Vi afbryder smitteveje”.

Ved tema-borde og plancher blev der spurgt og svaret om hygiejnekrav, intern kvalitetssikring og den løbende investering i uddannelse og udvikling af rengøringsområdet på Glostrup Hospital.

Her fik borgere, politikere og kollegaer fra andre hospitaler og arbejdspladser indtryk af moderne hospitalsrengøring, når der satses på kvalitet, hygiejne og uddannelse.

Plancher over rengøring gennem tiderne blev sat i perspektiv af moderne hospitalsrengøring – fra nullermænd til nano-teknologi. Hvor man måler og kontrollerer, om der er rent nok til at sikre patienternes sundhed.

I den store sal debatterede politikere, hospitalets ledere og FOA-formand Dennis Kristensen på livet løs om nullermænd, hygiejne og udlicitering. Argumenterne for og imod udlicitering handlede især om konflikten mellem pris, kvalitet, arbejdsmiljø og socialt ansvar. Dennis frygter, at styringen af hygiejnen kan gå tabt ved udlicitering til private firmaer.

Politikerne svarede med uld i munden, da en tilhører spurgte: ”Udlicitering skal ske i fri konkurrence og på lige vilkår, siger I. Men kan I som politikere sikre – at udlicitering faktisk bliver på lige vilkår?”.

Det vakte jubel, da områdeleder Ella Petersen sagde fra salen: ”Der tales meget om nullermænd i krogene. Det er rigtigt, at vi ikke altid kommer i krogene – for det er ikke dér, vore patienter ligger”.

Flere gange poppede usikkerheden om nye fusioner op – hvad skal der ske, når Glostrup lægges sammen med Rigshospitalet?

Gentage den gode dag i gult

Fællestillidsrepræsentant Lone Hansen nød, at mange kom på Rengøringens Dag.

- De ville se og høre, hvad vi gør på Glostrup. – Få gode idéer ud af, hvad og hvordan vi uddanner hospitalsmedhjælperne!

- Interesserede og nysgerrige borgere, patienter og kollegaer fra andre hospitaler – ja, selv private rengøringsfirmaer kom her og spurgt os: - Hvilke rengøringsmidler og metoder bruger I?

– En rigtig god dag - det ka’ godt være, vi igen skal klæde rengøringen i den gule førertrøje…?