FOA varsler konflikt mod stort plejefirma

FOA har 27. februar sendt konfliktvarsel mod det jysk-fynske plejefirma Caregruppen ApS. Ledelsen i Caregruppen har siden oktober sagt nej til at indgå overenskomst med FOA. Firmaet har udgangspunkt i Odense, Assens, Kolding, Vejle og Fredericia kommuner.

"Vi følger præcis spillereglerne på arbejdsmarkedet ved at varsle strejke og blokade mod firmaet. Det er i den grad usympatisk, at firmaet gerne vil modtage kommunernes fulde betaling for at levere ældrepleje til mange hundrede ældre. Men Caregruppen vil ikke give medarbejderne den samme betaling, som kommunerne selv og andre private plejefirmaer yder for arbejdet," siger FOA-formand Dennis Kristensen.

Strejken og blokaden kan træde i kraft den 1. april 2014. Caregruppen har sidste år overtaget en lang række plejeopgaver hos ældre fra Falck Hjemmepleje i Kolding og Odense. Falck har overenskomst med FOA, men Caregruppen har opsagt overenskomsten - og de har afskediget de nuværende medarbejdere og tilbudt dem genansættelse på stærkt forringede løn- og arbejds-vilkår.

"Disse fyr-og-hyr-sager har vi rejst i Arbejdsretten med påstand om, at det er i strid med virksomhedsoverdragelsesloven. Det fortæller desværre en yderst kedelig historie om, at enkelte private aktører i plejesektoren er helt uden moral i jagten på at score nemme penge," mener Dennis Kristensen.

Konflikten betyder, at FOA-medlemmer ansat i Caregruppen går i strejke. Blokaden indebærer, at øvrige medlemmer af FOA ikke må tage arbejde hos firmaet.

FOA varsler også sympatikonflikt. Det sker dels på FOAs eget område - så FOA-medlemmer i f.eks. overenskomstdækkede vikarbureauer ikke må udføre konfliktramt arbejde. Og dels vil FOA opfordre øvrige LO-forbund til ikke at levere eller udføre arbejde for Caregruppen.