FOA springer på TV-annoncer og biograf-reklamer

Verden sukker efter danske overenskomster

Fantastisk. Findes det land i den virkelige verden? Hvordan bærer I jer ad? Det er nogle af reaktionerne fra folk på gaden i USA og Litauen, når de hører om danske lønmodtageres overenskomster. Det viser en række nye tv- og biograf-reklamer fra LO, FOA og tre andre forbund.

Danske overenskomster sikrer lønmodtagerne bedre løn, højere pension, bedre barsel, løn under sygdom osv. Det véd de fleste danskere. Men når udlændinge hører om de forhold, danske lønmodtagere har kæmpet sig frem til via overenskomsterne, er de ved at falde ned af stolen.

Det fortæller en række helt nye – og utraditionelle – tv- og biograf-reklamer fra de fire, store LO-forbund 3F, HK, Metal og FOA. Og LO er rejst til USA og Litauen for at høre, hvordan folk reagerer på danske lønmodtageres ret til seks ugers ferie om året, løn under sygdom, gode pensionsordninger og fx barsel med løn.

En øjenåbner

– Vores overenskomster har sikret danske lønmodtagere gode lønninger, ekstra ferie, bedre pension og barsel med løn. Men det var alligevel en øjenåbner at høre amerikanernes og litauernes reaktioner. Jeg håber, filmene får de danske lønmodtagere til at tænke over deres løn- og arbejdsvilkår - og at ingenting kommer af sig selv, siger LO’s udviklingschef Morten Madsen.

Han roser forbundene for at gå utraditionelle veje for at fortælle, hvorfor det er vigtigt at være medlem af en fagforening, der indgår overenskomster med arbejdsgiverne.

– Det er helt afgørende, at fagbevægelsen hele tiden – og uafbrudt – fortæller ikke mindst de unge, hvorfor de skal melde sig i fagforening. Nemlig for at få bedre løn, pension, ferie barsel osv. Med de her film går forbundene helt nye veje og lader folk udefra vurdere vigtigheden af fagbevægelsen. Det gør et stærkt indtryk, siger Morten Madsen.

Se videoerne på www.fagforening.dk - hvor du også kan læse nærmere om den enkelte video.

Find din OK-fagforening i ”Find din fagforening”.

Find mere om overenskomster og OK fagforeninger på www.erduok.dk

Fakta:

Fra mandag 2. juni kan de to første videoer om ferie og pension ses på kanalerne hos SBS og TV3. Samtidig kan de ses på fagforening.dk

Videoerne om løn under sygdom og barsel kan ses på tv fra mandag 4. august, og samtidig vises de på fagforening.dk