Dennis Christensen og Harald Børsting
LO-formand Harald Børsting og FOA-formand Dennis Kristensen har holdt forsoningsmøde. Arkivfoto: Carsten Andreasen

FOA - Dennis K. forlod LO for hurtigt

FOA-formand kritiseret af sin hovedbestyrelse for at forlade LO's daglige ledelse lidt for hurtigt

Formanden for fagforbundet FOA, Dennis Kristensen, bliver kritiseret af sin egen hovedbestyrelse for at have smækket med døren i forhold til LO's daglige ledelse lidt for tidligt.

Det skriver Dennis Kristensen selv på sin Facebook-profil efter gårsdagens ekstraordinære hovedbestyrelsesmøde.

FOA-formanden forlod LO's daglige ledelse for halvanden uge siden i protest mod at han og dermed FOA ikke sad med ved bordet, da formændene for den såkaldte LO-partsgruppe under Carsten Koch-udvalget blev inviteret til drøftelser i Beskæftigelsesministeriet, skriver Jyllands-Posten 15. maj.

Skulle have ventet

Mødet fandt sted uden Dennis Kristensen, fordi flere i LO's daglige ledelse - blandt andre HK's formand Kim Simonsen - mener, at FOA-formanden har en tendens til at fortælle lidt for meget til medierne om fortrolige forhandlinger.

Det har Dennis Kristensen pure afvist, og beskyldningerne førte til, at han valgte at forlade LO's daglige ledelse. Men det var nok lidt for hurtigt, lyder det fra Dennis Kristensens egen hovedbestyrelse.

"Der var bred enighed om at kritisere LO ganske stærkt for ikke at overholde de demokratiske spilleregler i forhold til FOA. Til gengæld fandt hovedbestyrelsen også, at det ekstraordinære møde skulle have været afholdt, før jeg trak mig fra den daglige ledelse," skriver Dennis Kristensen.

Fortroligt møde med Børsting

Han fortæller samtidig, at han og LO-formand Harald Børsting har haft et fortroligt møde om mulighederne for FOA's genindtræden i LO-ledelsen.

Mødet fandt sted forleden, og i aftes diskuterede FOA-hovedbestyrelsen derefter muligheden for en "normalisering" af forholdet til LO.

"Vi behandlede i dag ved et ekstraordinært FOA-hovedbestyrelsesmøde situationen i LO i forlængelse af min udtræden af LO's daglige ledelse. Og så er alle enige om, at jeg kan genindtræde, hvis det grundlæggende problem med udelukkelse af FOA løses på en ordentlig måde," skriver Dennis Kristensen - uden at uddybe hvad "på en ordentlig måde" betyder.

Fortsættelse følger…