Tillidsfolk vil slås mod regeringens spareplan

Deltagerne i dagens stormøde i Odense vil ikke acceptere regeringens plan om at spare 12 milliarder i den offentlige sektor. De er parat til at konflikte, hvis det bliver nødvendigt.

Stormøde

• 1100 tillidsfolk fra den offentlige sektor var i dag samlet til stormøde i Odense Congresscenter.

• Tillidsfolkene diskuterede, hvordan de kan være med til at sætte en politisk dagsorden ved det kommende kommunalvalg.

• Mødet var arrangeret af FOA, 3F's offentlige gruppe, Danmarks Lærerforening, BUPL, HK Kommunal, Dansk Socialrådgiverforening og Dansk Magisterforening.

Regeringen og arbejdsgiverne får kamp til stregen ved næste års overenskomstforhandlinger. Det viser en rundspørge blandt de 1100 tillidsfolk, som netop nu er ved at slutte deres stormøde i Odense af.
Mødet handlede om, hvordan de mange sosu-assistenter, pædagoger, lærere, sagsbehandlere, specialarbejdere, socialrådgivere og mange andre offentligt ansatte lokalt kan sætte en politisk dagsorden i forbindelse med det kommende kommunalvalg.

”Vi må sætte fødderne i og sige, nu er det nok”
Søs Hummelgaard, Odsherred

Men deltagerne tænker også længere frem. De ser mødet i dag som et skridt i retning af at forberede sig på de kommende angreb fra regering og arbejdsgivere ved overenskomstforhandlingerne i 2015.
Det viser en rundspørge blandt knap 20 tillidsfolk, som Arbejderen gennemførte i forbindelse med mødet.

Regeringens plan er at spare 12 milliarder i den offentlige sektor frem til 2020 blandt andet gennem effektiviseringer og ændring af de ansattes arbejdstidsregler.

Konflikt, hvis nødvendigt

- Vi må sætte fødderne i og sige, at nu er det nok. Vi finder os ikke i mere. Vi har været udsat for sparepres i så mange år. Den virkelighed, vi står i ude på arbejdspladserne, svarer slet ikke til den virkelighed, de taler om inde på Christiansborg, når de lægger budgetter. Fællesskabet må sige stop nu, siger Søs Hummelgaard, der er FOA-tillidsmand fra Odsherred.

Hun mener, ligesom de andre tillidsfolk, Arbejderen taler med, at de offentligt ansatte skal ruste sig til at gå i konflikt ved næste overenskomst, hvis angrebet på arbejdstidsreglerne forsøges gennemført.

- Det er en katastrofe, hvis de går ind og fjerner vores tillæg. Så vil man ikke kunne leve af at være aften- eller nattevagt, hvor man typisk har 28 timer om ugen. Vi skal helt klart være parat til at strejke ved næste overenskomst, hvis vi bliver stillet overfor de krav, siger Brith Josephsen, der er medlem af FOA SOSU og arbejder i Høje Tåstrup Kommune.

- Om nødvendigt er vi klar til konflikt. Vi så i 2008, at en konflikt kan virke. Det kan lade sig gøre igen, siger Maren Pedersen, der er tillidsrepræsentant for et ældrecenter i Skive og medlem af FOA.

I 2008 var FOA og flere andre forbund i konflikt for højere løn og formåede at bryde arbejdsgivernes snævre ramme.

Forbund må stå sammen

Tillidsfolkene ser det som helt afgørende, at de offentligt ansattes fagforbund står sammen og ikke lade sig spille ud mod hinanden. Alle roser initiativet med at holde stormøde på tværs af forbund.
Flere henviser til det problematiske i, at lærerne var alene i konflikt, mens de andre forbund vidste, at det bliver deres tur næste gang.

- Alle de offentlige fagforeninger skal stå sammen i stedet for at gå enegang, siger Karen Jespersen fra 3F Fredericia.

- Vi skal se hinanden som medspillere i stedet for modspillere. Der har været meget snak om varme og kolde hænder, men i HK taler vi om de nødvendige hænder. Vores medlemmer arbejder meget med administration, og det kan man ligesom altid skære ned på. Men udbetaling af løn og anden administration skal jo også fungere, siger Mette Hansen, HK-tillidskvinde fra Assens Kommune.

- Vi er nødt til at stå sammen for at kunne tale vores sag. Det er jo ikke kun i Danmark, at de offentligt ansatte er presset. Det sker i hele Europa, siger Ida Marie Kristensen fra Danmarks Lærerforening i Køge.
Der er halvandet år til, at de offentligt ansatte igen skal forhandle overenskomst, men tillidsfolkene taler for, at den tid skal bruges på at forberede medlemmerne og offentligheden. Og til at sikre penge nok i strejkekasserne.

- Vi skal forberede kollegaerne på, hvad der er ved at ske, at de er ved at angribe vores arbejdstidsregler, siger Søs Hummelgaard.

- Ja, medlemmerne skal på banen. Det lykkedes sidst ved strejken i 2008, hvor forberedelsen var optimal, siger Maren Pedersen.

I alt 1100 tillidsfolk fra det offentlige område deltog i stormødet i går, der var indkaldt af syv forskellige offentlige forbund.

Læs mere om stormødet de kommende dage i Arbejderen.
1000 tillidsfolk ruster sig til valgkamp - 8. sep. 2013 -