FOA godkender nye overenskomster - Men de er tynde

Arbejdsgiverne har været barske ved forhandlingsbordet, hvorfor forligene er blevet magre, siger FOA-formand.

Hele 87,3 procent af de kommunalt ansatte FOA-medlemmer og 83,1 procent af foreningens medlemmer i regionerne har stemt ja til de nye overenskomster, der er forhandlet på plads mellem FOA og de offentlige arbejdsgivere.

Det meddeler foreningen i en pressemeddelelse, hvor formand Dennis Kristensen samtidig påpeger, at det i år har været en kamp at opnå resultater ved forhandlingsbordet:

- Forhandlingsvilkårene har været vanskelige med barske krav fra arbejdsgivernes side. Og hvor resultatet i 2011 var smalt, er resultatet i år decideret magert, siger han og tilføjer:

- Det er uholdbart, hvis vi i krisetider kun kan forhandle så magre resultater igennem. Hvis ikke overenskomst-forhandlingerne i 2015 skal ende i det rene anoreksi, så må der nye boller på suppen.

Lige siden tusindvis af folkeskolelærere og statsansatte lærere blev ramt af lockout den 2. april, har FOA og Dennis Kristensen udtrykt bekymring for den danske forhandlingsmodel. - Onsdag 24. april valgte foreningen at holde stormøde for sine medlemmer i Odense for at diskutere, hvordan fagforeningerne i fremtiden bedst ruster sig til hårde opgør med de offentlige arbejdsgivere.

Dennis Kristensen efterlyser et fælles samarbejde mellem arbejdsmarkedsparterne for at skabe forbedringer for lønmodtagerne.

- Hvis arbejdsgiverne og vi er enige om, at overenskomstsystemet er vigtigt, og at det er krumtappen i den danske arbejdsmarkedsmodel - så er det også afgørende, at der finder nytænkning sted. - Og så nytter det ikke noget, at arbejdsgiverne møder op med så ultimative krav, som vi har set det i både vores og lærernes forhandlinger, siger Dennis Kristensen.

Selvom et stort flertal har godkendt de nye overenskomstforlig, er det trods alt kun en mindre andel af de samlede medlemmer, der har gidet afgive deres stemme.

Således var stemmeprocenten på 31,8 for de kommunalt ansatte og 34,74 for de regionale, hvilket er en smule mindre end i 2011, da de sidste overenskomster blev godkendt.

Det ærgrer FOA-formanden, men det kommer ikke bag på ham.

- Et så magert resultat, som det, vi har kunnet forhandle os frem til i år, er ikke noget, der indbyder til begejstring. Og det er desværre heller ikke noget, der får stemmeprocenten i vejret, vurderer Dennis Kristensen.