Fælles optræden stopper udlicitering af plejecenter i Høje Taastrup

Fælles høringssvar fra personalesiden fik politikere til at droppe udlicitering

Personalet på det kommende plejecenter Birkehøj i Høje-Taastrup skal alligevel ikke arbejde for et privat firma, når de nye bygninger står klar til næste år.

På byrådsmødet 27. august stemte et snævert flertal nej til planerne om at konkurrenceudsætte centret. Planerne om at udlicitere Birkehøj har fået medarbejdersiden til at lave et samlet høringssvar for medlemmerne fra FOA, Ergoterapeutforeningen, Danske Fysioterapeuter, Kost og Ernæringsforbundet og Dansk Sygeplejeråd.

11 byrådsmedlemmer fra Socialdemokraterne, SF, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti stemte imod administrationens indstilling om at sende Birkehøj i udbud. Mens 10 byrådsmedlemmer fra Konservative og Venstre stemte for, heriblandt den konservative borgmester Michael Ziegler.

- De fem organisationer er gået sammen og har forfattet høringssvaret, og det har suverænt gjort udslaget, siger Brith Josephsen, fællestillidsrepræsentant for FOA-medlemmerne i social- og sundheds-sektoren i Høje-Taastrup og næstformand i MED.

- Det var tydeligt, politikerne havde gennemlæst vort materiale, og jeg tror, det seriøst er gået op for dem, at besparelsen kun skulle hentes på personalet ved at forringe de ansattes løn og arbejdsforhold, siger hun.

Personalets høringssvar dokumenterer, at der intet belæg er for, at private firmaer kan drive plejecentret bedre.

Brug for at stimle sammen

Brith Josephsens råd til kolleger, som bliver mødt med lignende forslag er klart:

- Det gælder om at være hurtig på banen, og at fagforeningerne finder sammen og sætter sig om det runde bord. Det gælder om at pege på noget, der er fælles for alle faggrupper - og samtidig pinde konsekvenserne ud for de enkelte faggrupper, siger Brith Josephsen.

- Det viser, at hvis vi tør stå sammen, så står vi stærkere over for politikerne. Der er helt generelt brug for, at vi stimler sammen noget oftere, for det er nogle tunge beslutninger, vi møder ved budget-forhandlingerne. Det er fint med MED-systemet, men vi er stærkere, når organisationerne også er med, siger hun.