Frokost til alle børn i Københavns institutioner, foreslår S-SF

-Vi ønsker at sikre alle børn et sundt måltid mad midt på dagen. Maden i vore københavnske børneinstitutioner har et højt niveau, og det skal komme alle til gode, siger Trine Schaltz til Nørrebro Bladet.

Som SFs børne- og unge-ordfører på rådhuset foreslår Trine Schaltz sammen med børne- og ungdomsborgmesteren Anne Vang (S) at indføre obligatorisk frokost til alle børn i Københavns daginstitutioner. Sammen beder de to partiers politikere Ministeriet for Børn & Undervisning ændre loven.

Skrot bøvlet frivillig-ordning

Frokostordningen i daginstitutionerne har været frivillig siden juli 2011. Derfor skal samtlige institutioner hvert andet år tage stilling til, om de ønsker at være en del af ordningen eller ej.

Det skaber ifølge de to politikere et omfattende bureaukrati. Ligesom de omkring 400 køkkenmedarbejdere i daginstitutionerne oplever en stor usikkerhed i deres ansættelsesvilkår. – De risikerer jo reelt at stå uden jobbet, hvis forældrebestyrelsen beslutter at droppe madordningen.

- Det er fuldstændig urimeligt, at vores køkkendamer skal være på valg hvert andet år. Det koster en bondegård og skaber uacceptabel jobusikkerhed, når køkkenpersonalet skal på charmeoffensiv med ærtesuppe og grovboller i forældregruppen for at beholde deres job, siger Anne Vang.

9 ud af 10 spiser sammen

Byens forældre foretrækker frokostordningen.

- 89 procent af børnene får allerede frokost gennem ordningen, så det handler om de 11 procent, som vil få en madordning, de har frabedt sig. Men med de mange sundhedsproblemer f.eks. overvægtige børn giver det god mening, at børnene hver dag spiser et sundt måltid mad sammen med de andre børn i institutionen, mener Trine Schaltz.

Københavns Kommune har valgt at satse stort på byggeri af produktionskøkkener, så langt det meste af den mad, børnene får, bliver tilberedt i daginstitutionens køkken. Kun otte procent får maden bragt udefra, mens mere end 9 ud af 10 institutioner selv laver maden.