Fagbevægelse og regering må i dialog - faglig konference 28. sept.

Udfaldstruede og flere grønne job i fokus på faglig konference 28. september i København

Fredag 28. september kl. 11-16 mødes tillidsrepræsentanter og fagforeningsfolk fra hele landet til en konference, der ønsker at sætte fagbevægelsens aftryk på den politiske dagsorden i efteråret.

- Tillidsmandsmødet skal bruges til at overbevise politikerne om, at der er brug for et sikkerhedsnet til langtidsledige, som er ved at falde ud. Og at der skal skabes nye grønne job, siger Peter Kay Mortensen, formand for LO Storkøbenhavn.

- Da man lavede dagpengereformerne med halvering af ledigheds-perioden og fordobling af optjenings-perioden, var det en anden tid. Nu er jobbene der ikke, derfor må der gøres noget. Det handler meget om, at få de radikale til at forstå vores opfattelse af virkeligheden - selv om det er svært, siger Peter Kay Mortensen.

Regering og fagbevægelsen skal på talefod

LO Aarhus-formanden Anders Munk finder det vigtigt at samle tillidsfolk fra hele landet, så fagbevægelsen internt får diskuteret, hvad vi vil:

- For vi skal få politikerne til at forstå, hvorfor det er så vigtigt, at fagbevægelsen er med i udviklingen af regeringens politik.

- Der er bredt i fagbevægelsen ingen forståelse for den politik, som bliver ført. Dialogen mellem vores venner på Christiansborg og fagbevægelsen er nærmest ikke eksisterende. - Der er så mange vigtige ting på spil for fagbevægelsen, at det er helt uforståeligt, at regeringen aflyste trepartsforhandlingerne, siger Anders Munk.

På konferencen får fagbevægelsens folk blandt andet lejlighed til at diskutere med folketingsmedlemmerne Lennart Damsbo-Andersen, Socialdemokraterne, Jesper Petersen, SF, Johanne Schmidt Nielsen, Enhedslisten og Nadeem Farooq, Radikale Venstre.

Mødet foregår fredag 28. sept. kl. 11-16 i Metal Hovedstadens lokaler i Nyropsgade ved Vesterport Station. Det er indkaldt af LO Storkøbenhavn, Byggefagenes Samvirke, LO Aarhus, BUPL Hovedstaden, Metal Horsens, LO Horsens-Hedensted og Frederiksberg Kommunelærerforening.

Tilmeld dig og jer med navn og fagforening til - ole.wugge@3f.dk
Deltagergebyr på 350 kroner indbetales på konto 5338 0359592.