Pension og løntrin strikket sammen på repræsentantskabsmødet

Repræsentantskabsmødet samlede næsten 58 tillidsvalgte, 10-15 flere end ellers de seneste år.

Skyldtes det, at repræsentantskabsmødet ved et tilfælde lå dagen før valget, og nogle lige ville snakke med andre faglige kolleger? – Mon ikke ganske mange nyvalgte tillids- og arbejdsmiljø-repræsentanter og klubbestyrelses-melemmer er forklaringen.

Men selvfølgelig spurgte flere hinanden med nerver i stemmen: ”Tror du, vi kommer af med den regering?” – ”Får vi mon bedre vilkår for kommunalt ansatte som os, der gør rent, laver mad og vasker tøj?”

Vibeke Kaspersen og Annie Hansen holdt styr på nerverne med strikketøj, Vibsen med rosa garn, Annie foretrak gult og orangerødt.

Fra løntrin 13 til 14

Ellen nævnte i sin orientering, at KLSere skal bruge øjne og hoved 1. januar 2012 – for da skal grundlønnen stige fra løntrin 13 til 14 for de, der har været ansat under to år. De får samtidig et tillæg på 1.000 kr. - som dog kun gælder indtil de når op på to års anciennitet. Men så stiger de jo tre kvalifikations-løntrin.

De, der har været ansat mere end to år, får kun en ganske lille lønstigning, fordi det midlertidige tillæg bortfalder.

-Jeg vil også opfordre KLSere til at bruge fagforeningens hjemmeside www.foa.dk/kls - for den er fornyet efter et års dvale. Vi vil fremover annoncere, kurser, møder og andet nyt på hjemmesiden, sagde KLS-formanden.

Mange spørgsmål og svar om pension

Over 25 spørgsmål blev stillet til pensionsrådgiver Diana Jensen, da hun gik på med dias-show og fortalte om ”Din pension – Dit liv – PenSam”:

-Hvorfor har I en pensionsordning? – Er det fordi fagforeningen og PenSam vil genere Jer?

Mange siger: - Pension, det er bare åååhhh så gaaaabende kedsommeligt! Okay, pensions-rådgivning er ikke det mest sexede, indrømmede den ny pensionsrådgiver for KLSere.

-Men din pensionsordning i PenSam er altså oprettet som led i din ansættelse, og aftalt med FOA-forbundet og arbejdsgiverne. For at sikre din og jeres alderdom, så I har noget at leve af, når I ikke længere får udbetalt løn!

-Muligheden for at få førtidspension gør en stor forskel for mange. En sclerose-ramt ventede med at henvende sig om hjælp og førtidspension, til hun havde været syg i fire måneder – og så var det for sent. Husk at sige til jeres kolleger – man kan kun få førtidspension, hvis sygdommen anmeldes hurtigt!

Rasmus fra Frederiksberg spurgte: - Hvordan forrenter PenSam vore pensions-indbetalinger?

Diana Jensen: - Forrige år lå PenSam i den dårligste tredjedel af pensionsselskaberne. Nu er vi rykket op som nr. 15 ud af 30, der giver bedst pensions-resultat.

-Ring til mig, hvis I har spørgsmål. Jeg kommer gerne ud på jeres arbejdsplads, hvis I er mindst fem, som vil høre om pensioner.