Kvinderne betaler prisen

Det er kvinderne, der betaler prisen for krisen. Nye løntal fra Danmarks Statistik viser, at mændene stadig har pæn fremgang i den disponible indkomst, mens både løntal og ledighedstal ser klart værre ud for kvinderne.

"Det er igen kvinderne, der sakker bagud. Vi kan se, der var en lille fremgang på kvindefronten efter overenskomstfornyelsen i 2008, hvor blandt andet FOA var i konflikt. Men dagens tal fra Danmarks Statistik er drastiske. Kvindernes disponible realløn er nu sakket et par procent ekstra bagud i forhold til mændene, og det er katastrofalt," siger forbundsformand Dennis Kristensen.

Han frygter også, at Danmarks Statistiks nye opgørelse - der viser den disponible indkomst for 2010 - vil se endnu værre ud, når 2011 er gået.

"Afskedigelserne i den offentlige sektor rammer i øjeblikket de store kvindefag. Vi ser det med fyringer, med manglende genbesættelser, og at især kvinder tvinges ned i arbejdstid. Vi er i denne krise i færd med en fuldstændig skævdeling af det danske arbejdsmarked. Det risikerer at tage årtier at rette op på. Det kan vi ikke være bekendt," mener Dennis Kristensen.

De sidste aktuelle tal for lønforskellene mellem mænd og kvinder er i følge EU-opgørelser på 18 procent i Danmark. Det var samme tal, som Lønkommissionen kom frem til i sommeren 2010.