Status på lønsager

Vi skriver nu 2020, snart 2021 - og lønsager fylder mere og mere i vores hverdag.

Der køres kampagner både i FH og i FOA om retten til at få tjekket jeres løn.

Det er også en af vores primære opgaver, at sikre at du som medlemmer at FOA får den løn du har ret til.

Det er en meget langsommelig arbejdsproces, men heldigvis går det ikke lige træg i alle kommuner.

Sager fra Struer kommune bliver behandlet hurtigt, og forhandlet ude lokalt på arbejdspladserne, hvor vi som regel bliver enige om et fælles resultat. Det er skønt at have sådanne forhandlinger med en arbejdsgiver. Selvfølgelig synes de det er træls at der er disse sager, men de ønsker ret og rimelighed og det ses i vore resultater.

Lemvig er en af de kommuner, hvor der har ligget mange sager og det gør der fortsat. Men vi forsøger at få dem afviklet så hurtig vi kan. Dog har vi været ramt af ledelsesskift og derfor lang ventetid.

Holstebro kommune er her vi topper med mange sager, og rigtig mange af vore sager bliver ikke afsluttet på grund af uenigheder. Vi har en del sager der må videre i mæglingsmøder og forhandling i KL før vi kan lukke sagen. Derfor er der medlemmer der venter år på et resultat på deres lønsag.

I Regionen afventer vi også en sag vi har kørt videre, før vi kan komme i gang med at gennemgå de sager vi har liggende på dette område.

Vi håber i alle kan væbne jer med tålmodighed i forhold til ventetid på løntjek. Vi er i afdelingen ved at oplære et par personer mere til at gennemgå sagerne, men her har vi været ramt af hjemsendelser og Corona, som har sat det lidt i stå.

Hvis du har brug for at få lavet et løntjek, skal du printe lønsedler for 1 år - og gerne sortere arkene hver for sig (uden hæfteklammer og lignende) og aflevere dem i et omslag i afdelingen, så vil vi sætte gang i processen.

Senest redigeret den 03.12.2020 af Anne-Mette Røn Poulsen