Bryd tavshedskulturen – snak om jeres arbejdsmiljø

Tirsdag d. 8. januar blev Arbejdsmiljørepræsentantåret 2019 skudt i gang i en propfyldt sal i Odense Congress Center. Der blev udvekslet erfaringer, snakket og grint – og skjult en enkelt tåre i øjenkrogen. For 1500 arbejdsmiljørepræsentanters fortællinger fra hverdagen er ikke for sarte sjæle.

Fra FOA Holstebro deltog arbejdsmiljørepræsentanterne Majbrit Andreasen, fra hjemmeplejen i Vinderup og Michelle Kicki Therp, dagplejen Struer samt Birgitte Nielsen, arbejdsmiljøansvarlig i afdelingen.

Vi havde alle tre, en rigtig god dag fyldt med inspiration fra gode oplæg og debatter. Nu skal vi arbejde videre og vi har tænkt, at det kunne være godt at have et miljøudvalg bestående af 5-6 personer, som kan være med til, at bringe inspiration videre ud til afdelingens øvrige arbejdsmiljørepræsentanter.

Hvis du er arbejdsmiljørepræsentant og er interesseret i at være med i Miljøudvalget, så send en mail til bn018@foa.dk.

Her et par udpluk fra konferencen i Odense:

Formanden for fagbevægelsens Hovedorganisation Lizette Risgaard:
”Både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø er blevet markant dårligere de sidste 6 år. Alt for mange lønmodtagere er sygemeldt med stress. Alt for mange må tage en Panodil til morgenkaffen, blot for at komme igennem arbejdsdagen. Og alt for mange nedslides, længe før de når pensionsalderen. Jeg må bare sige… jeg synes, det er trist. Og mer´ end det: Det er uværdigt!”.

Det er ikke ligegyldigt om du ligger i det grønne, gule eller røde felt!

Lektor på Roskilde Universitet, sociolog Rasmus Willig understregede, at vi har brug for et opgør med ”tavshedskulturen”, at vi har brug for at sikre ytringsfriheden og at vi tør gå til vore arbejdsgiver med problemerne uden at risikere at blive kaldt et ”brokkehovede”. Men folk oplever i højere grad en usikkerhed, og den slår blandt andet igennem ved, at man er bange for at miste sit job. Det leder til selvcensur til stress og til sidst til sygefravær, sagde han.

Han havde følgende opskrift til forsamlingen:
”Vi bryder tavshedskulturen ved at begynde at tale om tingene. Mere kompliceret er det faktisk ikke, sagde Rasmus Willig.

Senest redigeret den 17.01.2019 af Anne-Mette Røn Poulsen