Jagten
Foredrag om pædofili

Mange så Jagten sammen med FOA

Mandag den 28. januar 2013 holdte FOA Pædagogisk sektor, Holstebro et arrangement for pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter og undervisningsassistenter med ledsager

Aftens emne var pædofili. Flere af deltagerne kom direkte fra deres arbejde i Lemvig, Struer eller Holstebro kommune.

Efter et let traktement fortalte pædagogisk assistent Morten fra Horsens om hans liv før og efter anklager om pædofili. Foredraget gav anledning til en del debat. Bl.a. om det var ok, at en sigtet, der ikke bliver dømt, stadig skal acceptere at miste sit job, eller hvorfor accepterer vi at der laves restriktioner kun gældende for mandlige ansatte (diskriminerende). Visse steder må de mandlige ansatte ikke hjælpe børn på toilettet, skifte et barn eller for den sags skyld sidde med et barn på skødet i en længere periode.

Efter foredraget fortsatte aftenen i Scala Holstebro, hvor vi så den aktuelle film ”Jagten”.

En meget stærk film som helt sikkert kan anbefales. En film som virkelig får sat fokus på konsekvensen af uberettigede påstande om pædofili. Oplevelsen af hvordan chokket og mistroen kan løbe løbsk, og hvor en lille gruppe forældre, personale og andre pludselig kan komme i en tilstand af kollektivt hysteri. Samtidig med at den mistænkte må kæmpe med at bevare sit liv og sin værdighed.

Foredraget og filmen gav god anledning og opfordring til, at tænke sig godt om, hvis anklagen rammer dig selv eller en kollega. Sørg for at få lavet politikker ude på arbejdspladserne der sikrer et ordentlig forløb, hvis arbejdspladsen rammes. Kontakt altid din fagforening for hjælp. Husk altid, ingen er skyldig før man er dømt efter det danske retssystem.

Arrangementet var total udsolgt, hvilket betød at 120 var til foredrag og biograf og i alt var 140 i biografen for at se filmen.

Jagten

Senest redigeret den 07.02.2013 af Anne-Mette Røn Poulsen