Læserbrev fra dagplejerne i Ulfborg-Vemb

Fredag den 26. oktober blev vi meget overrasket, da vi så forsiden af Dagbladet Holstebro – hvor der stod, at kommunen driver rovdrift på dagplejerne, så de segner af sygdom.

Det er naturligvis dejligt, at der er forældre der taler vores sag og tænker på os, men samtidig skylder vi, at fortælle offentligheden, hvad det hele drejer sig om. Først skal det siges, at de beskyldninger der er i mod kommunen, kan vi ansatte ikke genkende. Vi er godt klar over, at der er en del udfordringer i forhold til, at få gæstedagplejen til at gå op – men samtidig er vi bekendt med, at det er der taget hånd om.

Som dagplejer er vi ansat til at passe 4 børn, og et ekstra barn når en kollega har fravær. Vi har desuden en særaftale i Holstebro kommune, hvor vi kun må have 3 indskrevne børn under 1½ år – netop for at tilgodese den enkelte i det daglige, så der ikke er for mange helt små børn. I Ulfborg er der pt. sammenfald af sygdom og andet fravær blandt vore kolleger, som ingen har kunnet forudse, og derfor har det ikke været muligt at planlægge sig ud af det på forhånd. Blot kort forinden var der en overkapacitet af pladser i området.

Vi ved, at det er en periode vi skal igennem, og ser det ikke som ”andet” end, det er det vi er ansat til, og det har vi det helt fint med. Vi ved desuden, at der har været et jobopslag i avisen, så snart får vi nye kolleger. Vi håber dermed, at problemstillingen i Ulfborg vil være løst, så alle igen kan blive tilfredse med gæstedagplejen, vi vil i hvert fald gøre vores til det.

Senest redigeret den 13.11.2012 af Anne-Mette Røn Poulsen