Er seniorpension noget for dig?

FOA 1 er allerede i gang med at hjælpe de første medlemmer med at ansøge om seniorpension. Reglerne trådte i kraft 1. januar.

Folketinget vedtog fredag den 20. december lovforslaget, der fra 1. januar 2020 indfører seniorpension til nedslidte borgere, som nærmer sig folkepensionsalderen.

Skal være tæt på pensionsalderen

Seniorpension kan være en mulighed, hvis du er tæt på folkepensionsalderen, har været mange år på arbejdsmarkedet, og din arbejdsevne er varigt sat ned til højst 15 timer om ugen i forhold til dit seneste job.

Det er krav, at:

• du har højst seks år til folkepensionsalderen
  • din arbejdsevne er varigt sat ned til højst 15 timer om ugen i forhold til dit seneste job
  • du har arbejdet i mindst 27 timer om ugen i 20-25 år. (Hvis du er eller har været ansat i fleksjob, er kravet til antal arbejdstimer mindre.)

FOA 1 hjælper dig igennem

FOA 1 kan hjælpe dig med, hvordan du skaffer dokumentationen for dit arbejde de sidste 20-25 år.

En anden vigtig ting er, at arbejdsevnen på de 15 timer skal være i seneste job af 12 måneders varighed. Det vil sige, at hvis man kommer fra et fysisk job, hvor man ikke kan klare mere end 15 timer, kan kommunen ikke bede en stå til rådighed for det brede arbejdsmarkedet de sidste år af ens arbejdsliv.

Ring eller kom ind og få en snak. FOA 1 hjælper med at finde ud af, om du er i målgruppen og om det er noget for dig at ansøge om seniorpension.